KOMMENTARER 5
Morten Bo kommenterer billeder mailet til ham af fotointeresserede.



INDEX   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

HVEM ER DU?
Hej, jeg er en pige på 20 år, som pt. går på Højskole i Hillerød. Jeg ville lige høre om "stilen" er helt forkert og ville blive rigtig glad for nogle tips og råd til, hvad jeg evt. skal ændre og gøre bedre.
Mvh Mille Ayo


STRAMT, SÅ STRAMT SOM ET MANIFEST, SOM OVERSKRIFTER I ET LEKSIKON. HER ER EN KVINDE. UDENPÅ BLÅ OG INDENI RØD.
UDENPÅ FRYSENDE TÆR OG INDENI GLØDENDE BEGÆR. CAFEEN ER LUKKET OG ASFALTEN GROV, MEN I BUNDEN AF SLUGTEN, DER BRÆNDER EN FLAMME AF LIDENSKAB OG LYST, DER FÅR SKØRTERNE TIL AT BØLGE I VARMEN.
I DET YDRE EN MILITARISTISK RETSTILLING, I DET INDRE EN FLIMRENDE INVITATION.
HVEM ER DU - DEM BEGGE?
K*MORTEN

Hej, tak for hurtig respons. Det er mine fødder på billedet, og jeg har taget et billede op under en rød kjole i en butik. Mvh Ayo

Hej! Det er mig igen, nu er der lige et nyt billede til dig. Jeg gik lidt i mine egne tanker på strøget, da jeg pludselig stod ved siden af denne her fantastiske dame. Vi snakkede et stykke tid, og vi talte om vind og vejr.
Jeg ville gerne have fotograferet hende i hjemmet, men det synes hun desværre ikke om.
Mvh Mille Ayo.


AYA, AYO, SIKKE ET BJERGLANDSKAB, DU ER ELLERS KOMMET TÆT PÅ, HVA' ? OG SÅ ER DET HUNDESKARPT DET ER IMPONERENDE. MEN HVIS DU VILLE HAVE HENDE TIL AT ÅBNE SIT HJEM FOR DIG, SKULLE DU NOK IKKE HAVE SKRÆMT LIVET AF HENDE, JEG KAN GODT FORSTÅ, HUN SPÆRRER ØJNENE OP.
DET ER DU ALTSÅ GO' TIL AT AFSLØRE SØVNEN I ØJNENE OG DEN KIKSEDE LØBESTIFT.
STÆRKT SET OG GODT FANGET. RÅT OG UBARMHJERTIGT. TAK FOR DET! KM**
index / top

ANER OG FLÆSER
Hej Morten Bo
Jeg er 21 år og jeg har fotograferet i en del tid, mere og mere de seneste to år. Jeg har bygget mit eget mørkekammer og er vildt glad for det.
Med Daghøjskolen var jeg i Mexico, og billederne er taget til en opgave, der omhandlede portrætfoto af mexikanske kvinder.
MVH Nanna


HEJ NANNA, TAK FOR DINE SKØNNE KVINDER, DET ER RART, DE IKKE SOM SÅ OFTE PÅ BILLEDER GLOR I KAMERAET, MEN ER TAGET UDEN AT DE VED DET. SÅDAN VIL JEG HELST SE DEM, SOM DU SER DEM OG IKKE, SOM DE GERNE VIL SE UD.
DET ER EN SMUK PROFIL, DEN GRÅHÅREDE KVINDE HAR, MED BÅDE ANER OG STOLTHED, DER ER BÅDE INKARIGE OG NUTIDSFLÆSER, BÅDE INDRE RO OG MARKEDSVIRVAR, FLOT.
MEN VÆR MERE PÅPASSELIG MED BAGGRUNDEN, PAS PÅ DEN IKKE ØDELÆGGER FOR MEGET, HUN SKAL HELST BEVARE ROEN.
JEG HAR FORSØGT AT SKRUE OP FOR SOLLYSET MEN HELT NEMT ER DET IKKE.


HUN ER OGSÅ GOD, ET ØJEBLIK AF MISMOD I DET RYNKEDE MØRKE ANSIGT, IGEN ER DER NOGET OPRINDELIGT, NOGET ÆGTE OG TIDLØST I HOLDNING OG MIMIK.
KROPPEN VENDT MOD VENSTRE, ANSIGTET MOD HØJRE OG ARMEN PÅ TVÆRS, DET GIVER MUSIK I BILLEDET. OG AT DU PLACERER HENDE I VENSTRE DEL AF RAMMEN PÅ VEJ UD AF BILLEDET ER UDTRYKSFULDT, HUN ER PÅ VEJ, MEN SKULLE LIGE KIGGE MISBILLIGENDE EFTER NOGET ELLER NOGEN.


MÅSKE DU SKULLE PRØVE AT LYSNE HENDES ANSIGT, SÅ DET IKKE FLYDER UD I RYGGENE BAG HENDE
KH*MORTEN

Tusind tusind tak for kommentarerne, dem blev jeg meget glad for. 
Synes dine forslag er rigtig gode, og jeg kan godt se, hvad du mener med at hendes ansigt flyder ud i baggrunden på det s/h.
Hende kan man godt gøre lysere, men det er langt fra nemt at gøre baggrunden mindre forstyrrende på det andet.
Jeg må blive bedre til photoshop ;)
KH Nanna
index / top

TORNEROSE
Hej Morten. Jeg sender nogle billeder af en drøm jeg har haft. Jeg skal bare lige lave dem først. Jeg tror, jeg laver dem i aften.

HEJ CHARLOTTE, HVAD BLEV DER AF BILLEDERNE, BILLEDERNE AF DRØMMEN? DU LOVEDE AT SENDE MIG NOGET - - - OG DET ER ET HALVT ÅR SIDEN. KM**

Jeg har haft så dårlig samvittighed over, at jeg ikke holdt, hvad jeg lovede. 
Jeg prøvede. Og jeg prøvede igen. Men stort set alt gik galt og der var absolut intet på filmen.
Lige pt. står jeg uden mørkekammer og kemi, men jeg venter en opringning fra en sød dame fra Horsens, der skulle ligge inde med noget udstyr til mellemformat, så jeg håber på at kunne komme i gang igen, for jeg er mildest talt temmelig frustreret. Og det er endda en streng underdrivelse.
Jeg er ved at eksplodere, og jeg har det fysisk dårligt.
Men du får dine billeder! Det har jeg lovet, og jeg har intentioner om at holde det løfte.
Mange venlige og halvfrustrerede hilsner Charlotte

GLEM NU DET FUCKING ANALOGE BULLSHIT OG FÅ GANG I MOBILTELEFONEN, DEN TAGER FREMRAGENDE DRØMMEBILLEDER. BLIVER DU VED MED DET DER HÆNGEMULE, SÅ OPDAGER DU PLUDSELIG AT VERDEN ER LØBET FRA DIG - - OG MULIGHEDERNE.
FÅ FINGEREN UD, CHARLOTTE OG HEN PÅ EXPONERINGSKNAPPEN ELLER TAG NOGLE SKYPE-BILLEDER, KAN DU IKKE MÆRKE HVORDAN DE OVERHALER DIG INDENOM, ALLE DE FOTOGALE NØRDER?
KM*

Jo, det er lige præcis dét, jeg kan mærke! Og det gør mig vred, hvis jeg skal være ærlig.
Fuck det, jeg tager nogle i nat og du får resultatet i morgen. Om det bliver godt, ved jeg ikke - men du får noget!
Jeg tager afsted med kamera nu. Hej hej!

GODT GÅET, HELD OG LYKKE - OG BLIV NU IKKE OVERFALDET I MØRKET!

OK, her er et udkast - det er Tornerose-agtigt, og alt det pæne skulle have været rå grene og knolde. Der skal være flere tænder, snuder og vægtløshed. Charlotte


SIKKE EN FANTASI, HVOR ER DET SMUKT.
EN SAND TORNEROSE SVÆVENDE PÅ EN DYNE I MØRKET, MON IKKE DET ER PRINSEN, DER LYSER PÅ HENDES ANSIGT OG VÆKKER HENDE OM LIDT MED EN BUKET BLOMSTER OG ET KYS.
SÅ USKYLDIG HUN ER, LYS OG REN, DE MØRKE DEMONER OG TROLDE I BAGGRUNDEN ER FEENS VÆRK, DEN ONDE, SORTE FE.
DER ER HVIRVELSTORM OG FARETRUENDE VÆSNER, DER ER TOMME HYLDER OG BLÆNDEDE VINDUER OG TRÆET SKAMMER SIG, SKRUMPER IND OG LYSENE TÆNDES ET EFTER ET.
DER ER FLOT BEVÆGELSE OG MYSTIK I DIT EVENTYR, OG JEG FÅR LOV AT LEGE MED.
DET ER GODT, DU ER IGANG, NÆSTE GANG SKAL DU HUSKE, AT UNDER EN HVID GENNEMSIGTIG UNDERKJOLE HAR TORNEROSE ALTSÅ IKKE EN SORT BH.
MEN NATTENS TRYLLERIER TROR JEG PÅ. TAK, JEG ER GLAD FOR AT DU GJORDE DET.
K.MORTEN

Mange, mange tak! Nej, BH'en er ikke så smart, men jeg har lige lært hende at kende, og hun er en meget forsigtig pige.
Jeg vil også prøve med en nøgen pige, med dobbelt-dobbelt-dobbelt-eksponering ude i en skov, på en sti.
Mange glade hilsner Charlotte


Jeg har lige ligget i min seng og læst en luns kødfuld tekst om romantikken. Men noget i teksten smed mig hen i et meget bedre humør. Så i stedet for at ligge og tænke vælger jeg nu noget helt andet. Jeg kom i tanke om en blomst, jeg tegnede, da jeg gik i den lille børnehave. Selve blomsten står ikke tydeligt i min erindring, men stilken gør. Mange hilsner Charlotte Slot


SIKKE EN MORGENGAVE, EN FORFØRENDE SIRENE ELLER ATHENE MED ROSENHAT, SKIDT MED AT HUN HAR MISTET DET ENE BEN, BARE RESTEN FUNGERER OG SKØNHEDEN HAR HUN BEVARET TRODS ALDEREN.
EN FRISTENDE STATUETTE, STÅR DER SKRIV PÅ FODEN ELLER BARE RIV? BLODÅRERNES  HEMMELIGE MEDDELELSE, HVIS JEG SKULLE FINDE PÅ AT NÆRLÆSE HENDES TÆR.
TAK FOR TILLID OG SKØNHED PÅ SENGEKANTEN.
MORTEN
index / top

KLAR BESKED
Jeg er en dreng på 20år. Jeg kender ikke rigtig nogle, der har det samme forhold til billeder som mig selv, så jeg savner rigtig meget noget konstruktiv kritik. Mange hilsner Jens.

HEJ JENS
TAK FOR DINE FOTOGRAFISKE STATEMENTS SOM VISER, AT DU ER KONCENTRET, IDERIG OG HAR NOGET, DU VIL VISE.
MEN HVIS DU VIL MERE END GIVE MIG EN BESKED, MÅ DU GIVE DINE BILLEDER EN DREJNING AF OPDAGELSE, NYSGERRIGHED OG PLUDSELIGHED.


DET ER FINT, AT DU KONCENTRERER DIG OM DE LØSE STRENGE, MEN HVAD MED AT NYNNE MED, NÅR HAN SPILLER?


DET ER FINT, AT DU MALER TV’ET RØDT OG SÆTTER DET PÅ GULVET, MEN HVAD MED AT SÆTTE STIKKE I OG FORTÆLLE HVAD DET ER, DU IKKE GIDER SE?


DET ER FINT, DU VISUALISERER DIN JAGT PÅ ET SVAR, OM HUN ELSKER DIG ELLER HAR FUNDET EN ANDEN, MEN HVAD OM DU TOG MIG MED, NÅR DU FLIRTER, FORFØRER ELLER FANTASERER? ELLER FOTOGRAFERER BARE EN FLIG AF DEN KÆRLIGHED, DU JAGTER?


FINT AT DU GÅR TÆT PÅ ET ANSIGT MED EN GRINMASSE SOM EN KNURRENDE TIGER, MEN HVAD MED AT FORTÆLLE MIG, OM DU BLEV BANGE ELLER VRED ELLER BARE GRINEDE AD KNÆGTEN OG GAV HAM ET KNUS?
DU SKAL VÆRE MERE TILSTEDE I DINE BILLEDER, JENS, FÅ MOTIVET TIL AT LEVE, SPILLE OG DANSE SÅ DANSER JEG MED.
KHM*
index / top

ØJENFRYD OG KOMMODEMINDER
Jeg er en fransk pige på 26 år som er flyttet til Danmark sidste år og har besluttet mig for at hengive mig fuldstændigt til fotografiet  
Kh Marine




HEJ MARINE
TAK FOR DINE IMPONERENDE NATURSCENERIER, REGN I HORISONTEN OG LYS I KIRKEN, HVOR ER DE FLOTTE.
EN NYDELSE AT SE PÅ. EN FRYD FOR ØJET.
PITTORESKE, MEN OGSÅ HARMLØSE KALENDERBILLEDER.


SÅ ER DER LIDT MERE PÅ SPIL HER, JEG KAN MÆRKE DIG, DIN LYST, MEN OGSÅ DIN ÆNGSTELSE. DU HOLDER DIG PÅ AFSTAND, NYDER SYNET AF DE DEJLIGE, DANSENDE, MEN DANSER IKKE MED, TAGER IKKE DEL, MEN SERVERER PÅ ET FAD, HVAD ØJNENE SÅ.
EN FORESTILLING I DET FREMMEDE.



DIN UDKÅRNE MATCHO, MED RANK RYG OG FAST BLIK, SÅDAN VED HAN, AT HAN GØR SIG BEDST, OG DU FALDER PLADASK FOR HANS MØRKE ØJNE OG SEXEDE CHARME. 
DU KENDER HAM OG VED, HVAD DER GEMMER SIG UNDER BLUSEN, MEN JEG VED IKKE ANDET END, AT HAN BLIVER FOTOGRAFERET.


NU HAR DU EN MENING, NU TRÆFFER DU ET VALG, NU BLIVER DU KREATIV, NU KOMMER FANTASIEN PÅ SKINNER, HER ER ANDET END ØJENFRYD OG KOMMODEMINDER, HER ER BÅDE FORTÆLLING OG PERSONLIGHED OG STILLINGTAGEN, DU ER TILSTEDE PÅ BÆNKEN.
DU FORMER DIT BILLEDE: FIGUR I SIDEN, VINDUE TIL HØJRE, KANONSTORE FØDDER OG EN HOVEDLØS AVISLÆSER, DET ER SJOVT.
MEN ER DET OGSÅ VIGTIGT?

DU SKAL HAVE MERE PÅ HJERTE, DU SKAL TRÆDE MERE I KARAKTER, DU SKAL TURDE LIDT MERE, OG SÅ SKAL DU ALTID FØRST OG FREMMEST FORTÆLLE HVEM, DU ER.

KHM*

Tusind tak for din kritik, jeg blev meget glad for den. Jeg vil nu forsøge at turde mere, når jeg tager billeder! Kh Marine
index / top

GRINDEDRAB
Kære Morten Bo
Jeg er lige kommet hjem efter 5 mdr. i Tórshavn.
Jeg skulle have stået i lære i 4 år, men det blev en underlig oplevelse. Jeg besluttede st rejse hjem igen.
Men jeg har set grindedrab og fisket fra gamle træbåde, og siddet i den evige regn og tænkt.
Først tog jeg billeder for sjov, men så kunne jeg pludselig mærke at det var mere alvorligt.
Her er nogle af favoritterne fra Færøerne, hvad synes du?
Venlig Hilsen Mathias Hjorth-Rohde

HEJ MATHIAS
DER ER NOGLE RIGTIG SPÆNDENDE BILLEDER IMELLEM DEM, DU SENDER, OG JEG GLÆDER MIG TIL AT SE MERE, MEGET GERNE MERE MED MENNESKER.




DET ER DU RIGTIG GOD TIL, MALERISKE STEMNINGER, MEN OGSÅ VEJEN MOD BJERGENE ER ET FINT BILLEDE.

OG SÅ ER DER DEM, DER VISER, AT DU HAR LYST, MEN IKKE RIGTIG VED, HVORDAN DEN SKAL FYRES AF:



OG SÅ TJU-BANG BILLEDERNE, DEN FÅR IKKE FOR LIDT I KULØREN, HØJTRÅBENDE MEN IKKE SÅ INDHOLDSRIGE:



OG SÅ ER DER SELVFØLGELIG OGSÅ ET PAR ØJENFRYD OG NATUR-NAMNAM, DEN ER BARE SÅ - SÅ - SÅ SMUK, NATUREN PÅ FAEROE ISLANDS.


KOM IGEN, MATHIAS, HVAD MED AT FÅ DIN MOR TIL AT SIDDE MODEL?

Hej Morten.
Noget af en prøvelse - Hvad synes du?


SPÆNDENDE KONTRAST, DEN GROVE AFSKALLEDE FUGTIGE RAMME OG DEN BLØDE, NÆNSOMME UNGE HUSFRUE, ER DET GARTNEREN, DER DRISTER SIG TIL LIDT FORBUDT KIGGERI ELLER HERREMANDEN, DER BLIVER OPSTEMT VED AT KIGGE PÅ?
DIN LEG MED SPROSSER TÆT PÅ OG I BAGGRUNDEN ER MED TIL AT GØRE DET TIL ANDET END ET BILLEDE AF HENDE, DET ER OGSÅ ET BILLEDE AF HAM.
HAN KIGGER PÅ KARMVRIDEREN MEN VED GODT, AT HVIS HAN GÅR IND ER DET HELE ØDELAGT.
SOM ET FRANSK POSTKORT FRA 1906


ÅH, JEG VED IKKE, LIDT FOR TYK ER DEN NOK, MED MIS I MIDTEN OG SELVMEDLIDENDE KVINDE OG FRØNNET TRÆVÆRK, NAIVITETEN ER NÆSTEN KOMISK, NEJ DET ER FOR MEGET. UNDERLIG MELLEMDISTANCE, UNDERLIGT PERSPEKTIV, NEJ DET DUR IKKE.


NØGENSTUDIE MED KATTE, DER ER NOGET I DET HER, SOM ER FORFRISKENDE ANDERLEDES.  AT HUN DÆKKER BRYST OG SKØD MED MISSEKATTE OG BLADENE DÆKKER RAMMEN.
SMUKT MED LYSET PÅ LÅRENE, SKULDER OG ARM OG FINT, AT ANSIGTET FLYDER I USKARPT, DET ER IKKE BILLEDET AF EN PERSON, MEN STUDIET AF EN KROP.
MEN FOTOGRAFENS PLACERING ER LIDT FOR AGGRESSIV, DET MÅ IKKE VIRKE, SOM OM HAN ER VED AT FALDE OVER HENDE ELLER  TRUER HENDE ELLER BEGÆRER HENDE, LIDT MERE NÆNSOMT  OG OBJEKTIVT VILLE VÆRE BEDRE.
BILLEDET SKAL SIGE: "SÅDAN ER EN KVINDEKROP" OG IKKE "HER STÅR JEG!"


NU BLIVER DET FARLIGT, ET DRISTIGT BILLEDE, HVOR JEG FÅR LOV SOM TILSKUER AT VÆRE MED. HOLDE MED HENDE ELLER HAM.
ELLER FORSØGE AT MÆGLE.
HUN ER SÅ FULD AF PROTEST MEN OGSÅ MAGTESLØS. HAN HAR LYST TIL HENDE, MEN BLIVER STÅENDE.
KATTENE ER SYMBOL, MON IKKE DET ER BØRNENE, HUN KLYNGER TIL SIG AF FRYGT FOR, HVAD HAN SKAL FINDE PÅ.
SAD HUN IKKE PÅ EN STOL I DRIVHUSET VILLE JEG TRO, HUN VAR VED AT FORLADE HAM OG HUS OG ALT HUN EJER OGSÅ SIT TØJ, KUN BØRNENE TRYGLER HUN OM AT TAGE MED.
FOR AT BESKYTTE DEM OG BESKYTTE SIG SELV.
DET MODSÆTNINGSFULDE BILLEDE ER ALTID BEDST, OG DET HER ER STÆRKT.


ET SMUKT SMUKT PORTRÆT HVOR DU BRUGER ANTYDNINGER, DET ER SKØNT.
NØGENHEDEN ER ANTYDET, KATTENE ANTYDET OG UDTRYKKET IKKE ENTEN ELLER, MEN BÅDE OG.
HUN SMILER OM LIDT, MEN JEG ER IKKE SIKKER. ET GRYN AF OPGIVELSE MEN OGSÅ EN ACCEPT.
FIN BAGGRUND, SMUKT LYS, MEN GØR HENDE LIDT LYSERE, DET MÅ IKKE VÆRE SÅ MØRKT. HUN SKAL KUNNE TRÆKKE VEJRET.
LAV EN ORDENTLIG PRINT OG GIV DET TIL FARMAND, HAN VIL ELSKE DET.
DET ER SÅ SANDT, DET HER, DET ER SÅ ÆRLIGT OG STORT.
FLOT MATIAS, TAK FOR DET! - HVA' BLIR' DET NÆSTE?
K*HILSEN MORTEN

Hej Morten.
Tak for din kritik, jeg har aldrig tænkt på billeder på den måde du beskriver.
Har du noget imod at komme med et forslag til næste opgave?
Jeg prøver at tage billeder hver dag, men det bliver for stort så det ville være dejligt med en afgrænsning.
KH Mathias

HEJ MATIAS, DU ER GODT PÅ VEJ, HER ER NÆSTE OPGAVE, EN UGEOPGAVE. KHM*

BACKSTAGE
OPSØG ET FREMMED STED OG FORTÆL HVAD DER FOREGÅR I KULISSEN.
HVAD GEMMER SIG UNDER BORDET, I BUNDEN AF SKABET? HVAD SKER DER EFTER LUKKETID?
GÅ IND AD DØREN, HVOR DER STÅR ADGANG FORBUDT OG VIS OS, HVAD DU MØDER.
BAGSIDEN AF FACADEN, SKÆBNER PÅ VRANGEN. GEMT GODT AF VEJEN ELLER BARE GLEMT?
DYK NED I DYNGEN AF UTILGÆNGELIGT OG SLIP HEMMELIGHEDER LØS - OG HÆMNINGER. STEDETS OG DINE.

SEND TO BILLEDER

Hej Morten. Her er opgaven backstage. Dejligt at vĺre igang. KH Mathias

EN SKÆBNE PÅ VRANGEN, EKSPRESSIVT, HÆMNINGSLØST, DU HAR VIRKELIG STRAMMET GARNET, MATHIAS OG FANGET DET UMENNESKELIGE VED AT VÆRE NARKOPROSTITUERET.
TANDLØS, MALPLACERET HUN ÆNSER IKKE HVAD DER FOREGÅR OMKRING HENDE, ER DU HENDES HUND, DER SPRINGER OP FOR AT SLIKKE HENDE TILBAGE TIL VERDEN?
DE TO FIRKANTER I BAGGRUNDEN MED LYSENDE GARDIN OG TRÆKRONENS BLADE ER MED TIL AT FORTÆLLE HISTORIEN; ARMHULENS HÅRVÆKST OG DEN HEMMELIGE TATOVERING, DU VIL NOGET MED BILLEDET OG JEG LYTTER OG MÆRKER.
HENDE OG DIG


MEN HVORFOR DET? EN NY PIGE, ET NYT STED OG EN NY FOTOGRAF.
EROTISK FORFØRENDE, NØGEN PÅ SENGEKANTEN.
LØFTEDE ARME OG LØFTEDE BRYSTER, DET ER TYDELIGT, AT HUN FØLER SIG IAGTTAGET, VENDER DU DIG I DØREN PÅ VEJ UD OG KASTER ET SIDSTE BLIK PÅ DIN EROBRING?
DU ER HØJ, DU ER MAND, MEN ER DU OGSÅ KUNDE?
DET ER SVÆRT AT FÅ DE TO BILLEDER TIL AT HÆNGE SAMMEN, SELVOM DE BEGGE HANDLER OM PROSTITUTION.

JEG ER IMPONERET OVER SÅ SERIØST OG HÆMNINGSLØST, DU HAR ARBEJDET MED OPGAVEN, HER ER DIN NÆSTE:

DET, JEG ALDRIG FIK SAGT
LAV ET BILLEDESSAY, HVOR DU VISUELT GIVER UDTRYK FOR NOGET, DU ALDRIG FIK SAGT MED ORD.
ENTEN NÅEDE DU DET IKKE, DU TURDE IKKE, FIK IKKE MULIGHED FOR DET ELLER FIK DET BARE IKKE GJORT.
DU KAN FORMULERE DIT ESSAY SOM ET PERSONLIGT BREV TIL EN BESTEMT PERSON, DU KAN DIGTE EN FIKTIV HISTORIE TIL EN FIKTIV PERSON, ELLER DIT ESSAY KAN VÆRE TANKER, DU HAR GJORT DIG, SOM DU IKKE TIDLIGERE HAR FORMULERET.
NOGET, DU VILLE HAVE SAGT, HVIS DU VAR BLEVET SPURGT.
DIT ESSAY KAN VÆRE EN HÆNDELSE, EN TILSTAND, EN FRYGT ELLER FORMODNING, DET KAN VÆRE ET STATEMENT, ET SPØRGSMÅL ELLER SVAR. ET ØNSKE ELLER EN BØN.
VÆR KREATIV OG FANTASIFULD, OPSØG STEDER HVOR DU HAR MULIGHED FOR AT FINDE DINE BILLEDER ELLER FIND EN GOD LOCATION OG ISCENESÆT DINE MOTIVER.
DET, DU FORTÆLLER SKAL VÆRE KONCENTRERET, DIREKTE OG NOGET DU HAR PÅ HJERTE.
DET SKAL BETYDE NOGET FOR DIG, AT FÅ DET SAGT.
VI SKAL MÆRKE DET PERSONLIGE ENGAGEMENT, NØDVENDIGHEDEN AF AT DET BLIVER FORTALT.
HVAD VAR DET, DER VAR SÅ SVÆRT AT SIGE, AT DU ALDRIG FIK DET SAGT?
HVAD VAR DET, DU GLEMTE AT SIGE, FØR DET VAR FOR SENT?

SEND TRE BILLEDER


K*HILSEN MORTEN

Hej Morten! Du bad om 3 billeder, men du fĆr 4. Jeg havde meget svært ved at se, om jeg skulle tage billed 3 eller 4. Hvad synes du?

HEJ MATIAS, FLOT, DU LADER DIG UDFORDRE OG GÅR MÅLRETTET EFTER ET RESULTAT.




GÅR DEN OP ELLER GÅR DEN I?
ELLER ER DET BARE ET BILLEDE AF EN DØR, DER KAN ÅBNES OG LUKKES?
MERE SPÆNDING I KOMPOSITION OG BEVÆGELSE KUNNE HJÆLPE, DU HAR GJORT DEN MEGET HARMONISK, DET GYLDNE SNIT, MEN AT DEN ER SET I FRØPERSPEKTIV, GØR DEN TIL NOGET STATIONÆRT, DER BLOT STÅR ÅBEN


CRIME SCENE, HUL I HOVEDET. SÅDAN EN MØRK PLET MÅ VÆRE BLOD. SÅDAN ET ANSIGT MÅ VÆRE EN PERSON. ISCENESÆTTELSE AF EN ULYKKE ELLER FORBRYDELSE.
HUN PUTTER SIG GODT I DYNEN, SER SMUK UD, GODT DU HAR LYSNET ANSIGTET, MEN OM JEG VIL RINGE 112 ELLER BARE BLIVE STÅENDE OG KIGGE PÅ, ER IKKE TYDELIGT FOR MIG.
JEG SAVNER, AT DU FØLER NOGET FOR DET HER, LIDT LIGESOM MED DØREN, DEN VAR BARE ÅBEN, BLOTPLETTEN I LAGNET ER DER BARE.


OG AT DU BLIVER STÅENDE TIL MORGENLYSET LAVER PLETTER PÅ VÆGGEN TYDER PÅ, AT DU NYDER DET, DU SER. RUMMET ER KOLDT, STEMNINGEN FORLADT, SLOG DU HENDE VIRKELIG IHJELD?


NEJ, MATIAS DEN GÅR IKKE. HAM JESUSDRENGEN ALENE PÅ BROEN I SILHUET, DET ER IKKE TROVÆRDIGT.
HAN ER FOR CENTRALT PLACERET, FOR IKONAGTIGT, HVIS HAN VIRKELIG HAR SAMVITTIGHEDSKVALER DEN STAKKELS KNÆGT, SÅ VIL JEG SE DET OG IKKE EN MAJESTÆTISK, SELVMEDLIDENDE POSITUR.
HVAD MED CYKLERNE, DER STÅR PARAT?
GIV HAM DOG LOV AT FLYGTE FRA DET HELE OG IKKE BLOT STÅ TILBAGE MED SELVMORDSTANKER OG SKYLDFØLELSE.

TUSIND TAK FOR DIN IHÆRDIGE FORTÆLLING, DU AFSLØREDE INTET, MEN DIGTEDE EN HISTORIE OM ET MORD I DOBBELTSENGEN.

I NÆSTE OPGAVE SKAL DU KOMME UD AF BUSKEN OG GIVE DIG TILKENDE, TØR DU DET, MATIAS?

KM*

FØR BOMBEN SPRINGER - ET BILLEDESSAY
OPSØ G ET STED HVOR MENNESKER FÆRDES OG TAG BILLEDER TO MINUTTER FØR BOMBEN SPRINGER.
INGEN ANER, HVAD DER SKAL SKE, KUN DU VED, AT OM TO MINUTTER ER ALT KAOS, DØD OG ØDELÆGGELSE.
STEDET ER FYLDT MED MENNESKER, ET VÆRTSHUS, EN FODGÆNGEROVERGANG, TOGET I MYLDRETIDEN ELLER BUSSEN. FOLK, DER VENTER VED ET STOPPESTED ELLER STÅR I KØ FORAN POSTHUSET.
BILLEDERNE DU TAGER VIL VÆRE DE SIDSTE, DER BLIVER TAGET AF DISSE MENNESKER I LIVE, HVORDAN MÆRKER VI DET?
ER DER EN STØRRE ALVOR ELLER MERE UBEKYMREDE SMIL? ANES DEN SNIGENDE TRUSSEL SOM KUN DU KENDER TIL?
DU SKAL TAGE STILLING TIL DET DU SER, OG DET DU FORESTILLER DIG. ETISK OG ESTETISK. HVAD ER VIGTIGT AT FORTÆLLE, OG HVAD ER RIGTIGT?
DU SKAL FOTOGRAFERE, HVAD INGEN KAN SE, MEN DU KAN FORNEMME.
DU VED IKKE HVOR BOMBEN BEFINDER SIG, FORSØGER IKKE AT ADVARE FOLK ELLER AFVÆRGE KATASTROFEN. DU DOKUMENTERER BLOT, HVAD DER FOREGIK, TO MINUTTER FØR BOMBEN SPRANG.

SEND 3-5 BILLEDER



DU ER BARE DYGTIG, MAT.
index / top

LYST OG BEGÆR
Jeg elsker at fotografere, er 20 år og har en drøm at blive dokumentarist, billedkunstner.
Billederne af den nøgne kvinde krop er min veninde.
Min ide med billederne var, at de skulle være mystiske, erotiske. Det var første gang, jeg skulle tage billeder på denne måde, og jeg mærkede virkelig suset!
Mvh. Ragnhild Inger Gjettermann

HEJ RAGNHILD
DET SER UTROLIG SPÆNDENDE UD, DET DU HAR GANG I.
HVOR SKØNT, AT DU IKKE PRØVER AT VISE, HVORDAN EN KROP NORMALT SER UD, MEN HVORDAN DEN KAN SE UD, HVIS DU HAR LYST TIL ANDET END AT KIGGE.





HVOR SKØNT, AT DU IKKE VISER, HVORDAN ET KORREKT EKSPONERET ANSIGT SER UD, MEN HVORDAN DET KAN SE UD, HVIS DU ER TÆNDT.
SÅDAN ER EROTISKE BILLEDER, NÅR DE ER BEDST. VIRKELIGHEDEN FORVRÆNGES, KROPPEN ÆNDRER KARAKTER, LYSET BLÆNDER OG FORNUFTEN SÆTTER UD. 
DER ER DRIFT OG BEGÆR I DE HER BILLEDER AF DIN VENINDE. SPÆNDENDE SET, DYNAMISK BESKÅRET OG DRISTIGT VALGT UD.
HILSEN MORTEN

Mange tak for dine positive kommentarer. Dejligt at høre en mening fra professionel side. Ragnhild

Hej Morten
Nyt..................Kh RI


DER ER NERVE OG GNISTER I DE HER BILLEDER, NU SKAL DU BARE ØVE DIG I ET FOTOGRAFERE DINE BILLEDER, SOM DE SKAL VÆRE OG IKKE KLIPPE DEM UD.


OG PAS PÅ DEN FLASH, DU REDDER HAM FORDI DU GØR BILLEDET MØRKT, MEN PAS PÅ DEN GRIMME SLAGSKYGGE NÅR HAN ER NØGEN OG HYGGEKLIMPRER PÅ SENGEKANTEN.
DU HAR FAT I NOGET HER, SOM KAN BRINGE DIG VIDERE, FLOT, RAGNHILD! KM*
index / top

LIGE HER OG LIGE NU
hej... Lasse her. Ville bare lige gøre opmærksom på et link :)

HEJ LASSE, TAK FOR DIN MAGISKE REJSE, DIN EVENTYRSKATING I WONDERLAND, HVOR FARTEN ER HØJ, OG ALT ER MULIGT.
HER BLOMSTRER FANTASIEN OG PROTESTEN, HER SKATER REBELLEN, HVOR ER DET SKØNT AT SE.


DU ER SUPERKREATIV, NÅR DU SKAL GENGIVE FORNEMMELSEN AF FART, BALANCE, KONCENTRATION OG ANARKISTISK FRIHED.
KULØRT, FARLIGT, LIGE HER OG LIGE NU.


JA, SÅDAN SER HAN UD, ØJNENE LYNER OG LYSET KRIDTER, MEN BAG DEN OVERDREVNE FORVRÆNGEDE FACADE ER SKOVBUNDEN MØRK, LILLA OG VISSEN.


MEN DU GØR NOGET VED DET, GIVER LIV TIL ALFABETET OG ELEFANTEN ZEBRASTRIBER, HVORFOR IKKE? 
SKROTTER DET KONFORME, LÆRDOM OG LEKSIKON, OG SKABER EN VERDEN, SOM ER NY OG LEVENDE.


ER DET CELLEN DU ER SPÆRRET INDE I?
DET RUNGER AF RÆDSEL, TEMPERATUREN ER GÅET I STÅ OG MAGTESLØSHEDEN KRASSER PÅ VÆGGEN.
FARVELØS, GRUMSET OG FLAD.


SELV LEGEPLADSEN ER BLEVET FARVELØS. INDHEGNET OG FORLADT.
VEMODIG, SNEDÆKKET, NYDELIG SOM EN SØLVBRYLLUPS SPADSERETUR.


NOGET MÅ SKE. ER DET EN PATRON? EN PROPEL? 
EN KANON? ELLER ELEKTRODE? DEN ENE TEGNER OMRIDSET AF DEN ANDEN, DET ER SYRET. OG STÆRKT.


NOGET MÅ SKE, SKIFT HUS, SKIFT HAM, START FORFRA, BLIV FØDT PÅNY, DET ER LATTERVÆKKENDE SATIRISK, AT DU BARSLER GENNEM MUNDEN - MEN HVORFOR IKKE?


OK, SKATING LASSE, DET VAR BARE EN LEG, MUREN STÅR DER STADIG. VIRKELIGHEDEN VENTER, 
MEN PUDSEN FALDT AF OG DIN SIGNATUR KOM MED. 
DEN RØDE, DEN BLÅ OG DEN GRØNNE PLET, DET ER RESTERNE AF EVENTYRET. 
DE ER SMÅ, MEN DE ER DER.

SÅDAN, LASSE, DU ER SJÆLDEN VISUEL OG HAR EN MASSE PÅ HJERTE. 
HVOR GAMMEL ER DU?
MORTEN

index / top

PUNKTER, LINJER OG BOBLER
Dette vil jeg mestre! og ikke på en ok måte, men på fantastisk måte. ja, jeg vil være dokumentarist, billedkunstner, men jeg tror min journalistikse bakgrunn alltid vil prege fotograferingen min.
 jeg er ingen fantastisk dokumentarist, billedkunstner, morten. ennå.

HEJ ....
WAW, SIKKE ET BILLEDE, FANTASTISK. 
DET DU SIGER ER UMULIGT AT SIGE MED ORD, MUSIK FOR ØJET, SPÆNDENDE, DRISTIGT, GODT SET, SMUKT FORTALT, HVILKEN SPÆNDENDE HISTORIE OM AT VÆRE, BEVÆGE SIG, FINDE SAMMEN, GENTAGE, STIGE OG FALDE, VÆRE BUNDET OG FRI, HARMONI OG DISHARMONI I PUNKTER OG LINJER OG FARVESAMMENSÆTNING, JO DU HAR EN FOTOGRAF I MAVEN, DU KAN SE OG VÆRE KREATIV.


DET GØR IKKE NOGET, AT DET ER SKIKKELSER OG IKKE BJÆLKER OG CIRKLER, MEN DET ER IKKE SMART AT BRUGE BOGSTAVER, SÅ BLIVER VI DISTRAHERET, KOMMER TIL AT LÆSE DEM OG KOMMER PÅ AFVEJE, DET HANDLER IKKE OM HARDWARE MEN OM AT STRÆBE OG GÅ FORBI, IKKE OM PLIES, MEN OM HVIDT ELLER SORT, VARMT OG KOLDT. DET HANDLER OM TRIN OG LAG OG PLACERING.


ÅH NEJ, SIKKE NOGET, ER DET JOURNALISTEN, DER TROMLER OG KVÆLER OG STANDSER MUSIKKEN OG GIVER SIG TIL AT PLUDRE SMALLTALK I FORBIFARTEN?
JEG FORTRYDER ALT DET SMUKKE JEG SAGDE, FOR DET HER ER NOGET SLAM, ET LIGEGYLDIGT GODDAG-GODDAG-BILLEDE. 
HVOR ER MUSIKKEN, LINJERNE, EN STOR BOBBEL I MIDTEN ER HVAD JEG FÅR UD AF DET, ÆV!


HVIS NU JOURNALISTEN FIK NOGLE RAP OVER FINGRENE OG BILLEDET KUNNE OPFATTES SOM LINJER OG PUNKTER, SÅ ER DER NOGET SMUKT OG EVIGT OVER DET HER STRANDBILLEDE. MEN DET ER DÆLEME SVÆRT AT TRÆKKE DET UD AF LEKSIKONETS INFORMATIVE FORDØMMELSE OG GØRE DET TIL EN VISUEL FORTÆLLING.


NEJ, DET ER FOR TYNDT, DE HAR DET SJOVT OGSÅ HENDE PÅ VÆGGEN, OG HVAD SÅ? 
KUNNE KULØRERNE ISOLERES FRA HANDLINGEN KUNNE DER KOMME LIV I KLUDENE, MEN DE STORGRINENDE STJÆLER OPMÆRKSOMHEDEN OG KVÆLER FARVERNE.


ANATOMISK STUDIE AF HVORDAN DET SER UD, NÅR EN NEGROID GRINER, GAB.
MEN KORSET PÅ BRYSTET ER GODT, DET GIVER LIDT LIV TIL BILLEDET, FORSØGER AT FLYGTE FRA LATTEREN DER BARE BLIVER VED OG VED...


BOBBEL I MIDTEN, BOBBEL I MIDTEN, BOBBEL I MIDTEN OG TO STREGER, HVAD BLEV DER AF DEN KREATIVE, FABULERENDE LEGESYGE ......?
DET ER EN TOM ILLUSTRATION, ET HARMLØST ARKIVBILLEDE, DUSINKUNST, HAN ER ALTSÅ IKKE LUKKET INDE, OG DET ER IKKE SYND FOR HAM.
JO, SKYGGEN ER SYND FOR ANSIGTET....
- JAMEN SÅ VIS DET, OG IKKE DET ANDET! JEG VIL GODT HAVE FORTÆLLINGEN OM AT VÆRE LUKKET INDE, MEN DET ER SKYGGEN, DER ER HISTORIEN.


SKØNT BLIK, STÆRKE FARVER, ET BILLEDE AF SVIGT OG TVIVL, GODT SET!


JA JA, HER STIKKER FOTOGRAFEN LIGE NÆSEN FREM OG LAVER EN MENNESKESKULPTUR AF TRE SKIKKELSER.
MEN - MEN JOURNALISTENS SAFARIBERETNING FYLDER ALT - ALT FOR MEGET.
JEG ER LIGEGLAD MED, HVORDAN DER SER UD, JEG VIL VIDE, HVORDAN DER ER AT VÆRE. 
HVORDAN DET ER AT LEVE, JEG VIL SE, HVORDAN DET LYDER, AT VÆRE TIL.
SEND JOURNALISTEN OM PÅ DEN ANDEN SIDE AF PLANETEN, HVIS DU VIL VÆRE EN FANTASTISK FOTOGRAF, OG SEND MIG SÅ NOGLE GODE VISUELLE HISTORIER MAX 200K HVER.
HILSEN MORTEN

Hei igjen!
Journalisten er nå sendt til Mars. Eller Jupiter. Faktisk, så kan du selv bestemme til hvilken planet.
Takk for ris og ros. Mest av alt synes jeg kritikken din var meget nyttig. Jeg ser hva du mener, og fikk en del "ahaa-opplevelser".
Jeg prøver igjen, er safarajournalisten blit mindre synlig?
Du skrev "du kunne se jeg hadde en dokumentarist, billedkunstner i magen". Men jeg vil jo at den fotografen skal slippe opp fra magen en gang! Om jeg så må hoste, harke og kanskje kaste opp for at den skal opp.

HEJ
TAK FOR DINE MARSBILLEDER, NÅ HELT MARS ER DET NU IKKE, MEN GODT PÅ VEJ OG BETYDELIG BEDRE END SIDST, JEG FRYGTEDE, DU VAR GÅET I KOMA EFTER MIN BRANDTALE.
SELVOM DET ER JOURNALISTEN, DER HAR TAGET BILLEDERNE, SÅ ER DET GODT NOK, AT DET ER ET BILLEDMENNESKE, DER HAR VALGT DEM.
NÆSTE SKRIDT ER AT LØFTE FØDDERNE FRA JORDEN OG KOMME UD I RUMMET.
JEG HAR FORSØGT AT LØFTE DINE JEG-KOM-FORBI-BILLEDER OG HÅBER, DU KAN GØRE DET SAMME MED DINE ANDRE STJERNESKUD.
DET ER MINE ØVERST OG DINE NEDERST.

VEJEN TIL FOLKEMASSERNE, DU TAGER ET BILLEDE AF VEJEN, OG DET GØR JEG TYDELIGT. OG DU VISER AT HIMLEN ER BLÅ, MEN DET ER LØGN, DEN BLIVER FØRST BLÅ, NÅR FOLKET TAGER OVER.
VEJEN LIGGER ÅBEN, GANGBROEN ER PARAT, MEN ENDNU ER DE KUN TILSKUERE.

DET ER BILLEDET AF, AT DU ANKOMMER, OG DET PRÆCISERER JEG MED KONTRAST OG LYSSTYRKE. DIN HVIDE KANO OG DIT HVIDE SPYD.
DU KOMMER IKKE MED BLØD FORSIGTIGHED, MEN MED SPIDDENDE SPYD, EN HVID FREMMED TIL DE SORTES LAND.
DET ER IKKE RIGTIGT, AT DET HELE ER LA-LA LYST GRØNT, DER ER EN KONFRONTATION OG SPÆNDINGEN SKAL FREM.
DU SKAL KRIDTE AF HVIDHED, DE SKAL VÆRE SORTE.
OG SÅ LØFTER JEG KULØREN I DET BLÅ TØJ I BAGGRUNDEN, FOR AT GØRE DET LIDT MERE NYANCERET. DE ER IKKE KANNIBALER, CIVILISATIONEN ER LIGE OM HJØRNET.

NEJ, DET KAN DU IKKE VÆRE BEKENDT AT STILLE DIG OP OG GLO.
JEG LADER DIG GÅ FORBI I EN FART OG TAGER STILLING TIL SKYGGE OG SOL, SÆTTER LASTBILEN IGANG OG DROPPER DET HELT OVERDÅDIGE TEKSTCIRKUS, PRÆCISERER MENINGEN OG GØR DET TIL EN HISTORIE OM AFSTANDEN MELLEM BLÅ TELEFON OG RØD TASKE.

STARTEN ER GÅET TIL DIN STORE MISSION, SÅ ER DET BARE OM AT KOMME I VEJRET.
K.HILSEN MORTEN


Hei igjen!
Takk for coaching. Er interesaant hvordan uttrykket av et bilde kan bli så forandret ved bildebehandling i photoshop. Fantastisk program, og jo bedre man mestrer det, dess større makt har man over bildene.

index / top

LYSENDE STRÅLER
Jeg elsker at fotografere, at finde ind til mennesker og vise hvem de er. At vise hvem de er for mig i det øjeblik jeg trykker på udløseren.
Min kreativitet føler jeg dog er lidt død på det seneste. Kan lave fine billeder, men oftest rammer de ikke en nerve.
Jeg er 17 å og går i gymnasiet.

HEJ THOR, TAK FOR DIN LILLE SORTHVID FORTÆLLING, DER ER NOGET AT BYGGE PÅ, MEN DU SKAL ØVE DIG I AT KIGGE PÅ BILLEDET, TRO PÅ HVAD DET FORTÆLLER OG GLEMME, HVORDAN DET VAR, DA DU TOG DET.


FED STEMNING, MIDNATSSOL OG EN NEDSLIDT KLIPPETOP, DET ER FERIETRIP OG FUGLESANG, FINT KOMPONERET, GOD BALANCE, SMUKKE TONER. 
STORT, MEN OGSÅ FARLIGT. NOGET SKAL SKE.


NÅ OK, HAN SKULLE BARE UD OG SLÅ EN NATSTREG I MAREHALMEN. 
IGEN ER BALANCEN OG KOMPOSITIONEN I TOP, DET MAJESTÆTISKE BLIVER TRUKKET NED PÅ JORDEN, NÅR TISSESTRÅLEN OG SOLSTRÅLERNE SKINNER OM KAP.


MEN HVAD JEG SKAL MED DE TO FLADPANDEDE, LALLEGLADE UNGTYRE? DE HAR NOK HAFT DET SJOVT, JEG KAN BARE IKKE SE DET. 
OG HVAD MED SKARPHEDEN, DEN LIGGER PÅ BLUSENS FOLDER, MENS ANSIGTERNE FLYDER UD I BÅDE DYBDE OG BEVÆGELSE.


NÅ, NU KOMMER HER I SIDSTE BILLEDE POINTEN, KONKLUSIONEN, DET FARLIGE BLIVER ÅBENBARET, MEN - MEN DESVÆRRE, JEG BLIVER SNYDT.
DU KAN ALTSÅ IKKE BARE EXPONERE EN PERSON I BEVÆGELSE PÅ 1/4 SEKUND OG TRO, DET BLIVER ANDET END OPVREDET KARKLUD, OG DET HJÆLPER IKKE, AT CIGARETTEN LAVER LYSFEST I ANSIGTET, DET DUR BARE IKKE.
BRÆKKER HAN SIG, ELLER HAR HAN FUNDET ET GNAVEBEN? 
HILSEN MORTEN

Hej igen morten.
Jeg har arbejdet på en ny serie og har prøvet at fange det, som var det mest spektakulære, nemlig farverne og de intime situationer.
Hvordan er den i forhold til den sidste?
Jeg har prøvet at tænke på det du skrev til mig sidst.
-Thor

JA NU RYKKER DET, DER ER ENERGI I DE BILLEDER HER, DET KAN JEG LI'.


OG FED STEMNING OG STÆRK KOMPOSITION I DEM HER, FLOT!


MEN DE SIDSTE ER FOR MEGET DET, DER FOREGIK, DU VISER FREM. JEG FØLER IKKE JEG ER MED, SOM I DINE ANDRE BILLEDER.
MEN DU ER PÅ RETTE SPOR!
NÆSTE GANG SKAL DU IKKE TAGE BILLEDER AF ANDRES FORESTILLING, MEN DIN EGEN, MEN MED SAMME DYNAMIK OG DRAMATIK.
TAK FOR SYNET, HELD OG LYKKE! KHM*

Tak Morten. Nu skal jeg bare finde ud af hvad min egen forestilling er.
Det er svært at få noget konkret ud af flyvske tanker. Svært at få dem til at blive nok stof til en rigtig ide.
Jeg kan ikke finde ud af hvad "de gode ideer" har til fælles for mig. det er utroligt svært.
-Thor
index / top

CHILI PÅ FAD
Jeg er 34 år og er medie- og markedsføringsøkonom. Min primære erfaring er fra reklamebranchen, kursus og konference og turisme.
Billederne har til formål at fortælle en historie samlet og individuelt. Jeg ønsker at de skal fænge, berøre og fortælle hver sin unikke historie.
Jeg har en mangeårig passion for fotografi og ønsker at udvikle mig på adskillige områder, blive endnu mere alsidig, kunstnerisk, provokere og dokumentere.


HEJ JANNE TAK FOR CHILIEN OG DE ANDRE BILLEDER.
JEG HAR TRUKKET LIDT GRØNT UD FOR AT GØRE CHILIEN ENDNU STÆRKERE, DET ER JO DEN, DER ER VIGTIG, SÅ SKIDT MED DEN GRØNNE PLANTE.


JEG HAR OGSÅ TILLADT MIG AT KLIPPE DET UD HER, DER ER VIGTIGT. 
DU SER DET MEN FOTOGRAFERER DET IKKE. 
DU HAR DET MED, MEN BETYDNINGEN ER FOR LILLE, NÅR DU GIVER DET UDSEENDE AF, AT DU BARE KOM FORBI, TRYKKEDE PÅ KNAPPEN OG GIK VIDERE.


DET ER OGSÅ ET BILLEDE MED KRAFT OG DYNAMIK, MEN PIGEN, JEG HAR KLIPPET VÆK STJÆLER AL OPMÆRKSOMHEDEN. 
DET BLIVER FOR MEGET ET NEJ-HVOR-ER-JEG-LANGT-HJEMMEFRA-SE-SELV . . . MEN AT VÆGGEN STÅR PÅ NOGLE STAMMER, OG STAMMERNE LIGGER PÅ ENDNU EN STAMME, OG DET HELE STÅR PÅ PÆLE, DET ER NÆRKONTAKT, MED INTERESSE OG FORTÆLLING.


LIDT DET SAMME MED HENDE, BEDSTEMOR DER SMILER TIL FOTOGRAFEN. 
JEG BLIVER IKKE BERØRT AF DIT TURISTEDE DUSIN-FOTOGRAFI, MEN NÅR JEG FJERNER DET INDLYSENDE GODDAV-SMIL OG GIVER BLOMSTERNE OPMÆRKSOMHED, SÅ BLIVER JEG BLØD I KNÆENE. 
HER ER NOGET VIGTIGT: SOLPLETTER OG BLOMSTERKRONER OG ANTYDNING AF EN MENNESKE. SMUKT. 


DIT FAMILIE-TRADITIONELLE PÅ-VEJ-I-BIL-BILLEDE HAR JEG GJORT TIL ET FORMBILLEDE, FOR DET ER DERFOR DU HAR VALGT DET. 
BILENS OG MENNESKETS FORM. DYBDE OG NÆRHED. FARVET LIV,  HVID LAK. 
DU FORTÆLLE NOGET OM AT VÆRE MENNESKE OG PÅ VEJ. 


JEG BLEV NØDT TIL AT FLYTTE RUNDT PÅ BRIKKERNE, FOR DIT BILLEDE VAR FOR STORT OG KEDELIGT. 
DER VAR FOR LANGT MELLEM KONTRASTERNE: BLIKSKUR OG PENTHOUSE LEJLIGHEDER. 
DET BLEV FOR MEGET: NU-JEG-ER-HER-KAN-JEG-LIGESÅ-GODT-TAGE-ET-BILLEDE. 
DET SKAL VÆRE FORTÆLLINGEN OM EN KONTRAST, ELLERS ER DET IKKE INTERESSANT.


GODT MOTIV, MEN ALT FOR MONUMENTALT I DIN VERSION. 
DET SKAL IKKE VÆRE ET STATISK IKON-BILLEDE, DU SKAL MENE NOGET OM DEN INDESPÆRREDE FUGL, IKKE BARE REGISTRERE, AT DEN ER DER.
DET SKAL HANDLE OM LIV OG BEGRÆNSNING. DEN FORKRØBLEDE STAMME, DET VISNE BLAD OG ØLDÅSERNE SKAL HAVE LOV AT SPILLE, DER SKAL VÆRE MUSIK I BILLEDET OG IKKE LEKSIKAL ORDEN.


DEN LYSENDE STI, SMUKT, INDLEVET, STORT, OG FINT, AT DER SIDDER EN LOKAL MED VÆRDIERNE OM HALSEN I FORGRUNDENS MØRKE.
MED TRANSISTOR OG TRE KULØRTE GARNRULLER. 
DIN VERSION ER ET ETNOGRAFISK STUDIE AF EN FREMMEDKULTUR, DET GIDER JEG IKKE. JEG VIL FØLE OG MÆRKE OG HAVE LYST TIL LYSET.


NÅR DU ER SÅ SKABELONAGTIG UFØLSOM I DIN KOMPOSITION, SÅ SYNES JEG DU SKAL TAGE KONSEKVENSEN OG GØRE DET FULDT UD. 
LAVE EN VIGNET. EN ALTERTAVLE, DYRK DET DEKORATIVE. 
SIGE KLART OG TYDELIGT, AT DET HER IKKE ER OPLEVELSE, MEN SIGNAL. UDSMYKNING OG IKKE FORTÆLLING.


DER ER GODE STEDER I BILLEDET, VÅD GADE, RØDE LYS, TO NUMSER, MEN DU MÅ IKKE AFSLØRE, AT DU ER EN KIGGER PÅ MOTIVJAGT.
PLACERET MIDT I LIGNER DE EN VARE I ET SALGSKATALOG, DET ER SYND.


RYG OG STOL OG KRIMSKRAMS I BAGGRUNDEN ER GODT, MEN PIGEN, DER GLOR I KAMERAET AFSLØRER, AT DER STÅR EN TURIST OG FOTOGRAFERER, DET ER FOR TRIVIELT OG KEDELIGT.


OGSÅ HER ER DER EN FOTOGRAF, DER STÅR STILLE OG KNIPSER TIL ALBUMMET. KEDELIGT, MEN DER ER SPÆNDENDE TING I BILLEDET: FOLDEDE HÆNDER, PLASTICDUNKE, BLÅ BILSYMFONI OG GRØNNE LEVEREGLER.
DU MÅ VÆRE MERE MOBIL, NED I KNÆ, TÆT PÅ, INTERESSERER DIG FOR MERE, END DET, DU SER.
VIS DIG SOM ANDET END DEN, DER FOTOGRAFERER.

TAK FOR SYNET, HÅBER DU KAN BRUGE DET TIL NOGET.
KHILSEN MORTEN

Mange tak for dine tilbagemeldinger, jeg kan sagtens se og forstå hvad du mener. Jeg ser meget frem til at komme i gang med at tage billeder, bruge mere tid pĆ motivet - detaljen og skabe interessante opsigtsvækkende fotos.
index / top

MY WAY
Jeg hedder Anna og er 17 år.
Jeg brænder virklig for foto, og så har jeg hørt om jeres skole, og det lyder helt fantastisk. Men inden jeg begynder at fantasere om, hvor fedt det ville være, hvis jeg blev optaget, ville det være dejligt, hvis jeg kunne få en vudering af mine fotografier.

DU BLIVER GO ANNA, HVIS DU FORTSÆTTER I DET TEMPO.
TAG BILLEDER HVER DAG, PRINT OG HÆNG OP OG ØV DIG I AT VÆLGE UD.
DU SKAL TRÆNE OG HOLDE DIG I FORM, DET ER DET ENESTE, DER HJÆLPER.
HOLD DIG FRA BOGSTAVER OG VÆR ENDNU MERE VILD.
OG SEND MIG ET PAR BILLEDER IGEN, NÅR DU SYNES DU HAR NOGET.


DET ER ET GODT BILLEDE, ANNA, OM AT VÆRE DEN LYSE PÅ STORSKÆRM ELLER MØRKE I MÆNGDEN. HAM ALLE KIGGER PÅ ELLER HAM, DER GABER KÆBERNE AF LED.
DET ER GODT, FORDI DET GIVER MENING, OG DU TAGER STILLING.
VIRKELIGHEDEN ER GRÅ OG RYSTET OG ALLIGEVEL FÅR DU HAM SKARP OG EKSPONERET I DET GABENDE ØJEBLIK.
MEN OGSÅ KOMPOSITIONEN ER STÆRK, LINJEN MELLEM DE TO ANSIGTER ER DRAMATISK OG DET LILLE SPIR, DER AFSLUTTER DEN MØRKE BYGNING, SENDER FORSIGTIGE LYSSTRIBER UD I DEN MØRKE HIMMEL.


DU SPRÆLLER AF LYST TIL AT FORTÆLLE, OG HER ER DER GANG I SVINERIET. CRAZY KOMISK FAST FOOD ADVARSEL, FØJ FOR ET ULÆKKERT MÅLTID. 
MEN BILLEDET ER SMUKT, DIAGONALEN GENNEM BILLEDET ER STRAM, REKTANGLET PÅ SKRÅ, BAGGRUNDEN SORT, TEKSTEN DÆKKET UDEN AT FORSVINDE.
MED EN STRAM ESTETIK FÅR DU SAGT HVAD DU MENER, NEJ RÅBT DET UD SÅ ALLE KAN HØRE DET: THIS IS MY WAY!!


MEN PAS NU PÅ IKKE AT LÆNE DIG ALT FOR MEGET OP AD DET SKREVNE ORD. DET FYLDER EN MASSE I GADEBILLEDET OG VIRKER OFTE KOMISK, MEN JEG VIL HELLERE SE NOGET ANDET END GRINAGTIGE BOGSTAV-BESKEDER.
STÆRK DIAGONAL, GOD MENING, MEN FOR MEGET IDE OG FOR LIDT VIRKELIGHED. JEG MANGLER FØDDERNE, USIKKERHEDEN, TILFÆLDIGHEDENS SNAVS OG DIN BEGEJSTRING.


JAMEN DET ER DA SJOVT MED SÅDAN EN TOP-BOBBEL OG SÅDAN EN TRE-HJULER, MEN HVAD ER MENINGEN, AT ALT ER MULIGT, ELLER DER ER FORSKEL PÅ FOLK?
NEJ DET BLIVER BARE LIDT PUSSELØJERLIGT, KEDELIGE MOR-SE!-BILLEDER UDEN MENING, HOLDNING ELLER BUDSKAB.

K*HILSEN MORTEN

Du skrev at jeg bare skulle sende dig billeder igen, når jeg syntes, at jeg havde nogle. Og det synes jeg, jeg har nu. Eller det håber jeg. Anna.


HER ER BESTEMT NOGET, GOD IDE AT DU IKKE VÆLTER MENINGEN LIGE I HOVEDET PÅ OS, MEN LADER MIG SELV FÅ EN CHANCE FOR AT FINDE DEN.
BÅDE BUS OG PIGENS ANSIGT ER DET EGENTLIGE, MEN DU SERVERER DET IKKE PÅ ET FAD.
DET ER SMUKT, AT DU ER SKJULT BAG NOGET, VI MÆRKER, AT DET ER DIG, DER SER, AT DU SIDDER OG GÅR, OG VI FÅR LOV AT OPDAGE VERDEN MED DIG.
DEJLIGT AT SE, SKAL DU IKKE SNART HAVE ET BILLEDBEHANDLINGSPROGRAM, SÅ DU KAN REGULERE KONTRAST OG LYSSTYRKE OG GIVE BILLEDERNE ENDNU MERE KARAKTER?
DU ER PÅ RETTE VEJ, BLIV VED I DEN RETNING.
KHILSEN M*
index / top

SKØNNE GLIMT
Det jeg prøver at fange i mine billeder er, når jeg har set en skønhed i noget småt og hverdagsagtigt, altså ikke en æstetisk skønhed, men at øjeblikket var skønt.
Ikke at jeg var glad, men at jeg var i en bestemt zone, hvor alting virker betydningsfuldt og hele aftenen pludselig er gået med at strejfe rundt med kameraet i en intenst opslugt tilstand. 
Mine billeder er et forsøg på at fastholde eller udvide eller minde mig selv om den zone.
Sara B.

HEJ SARA
TAK FOR DINE SKØNNE GLIMT, JEG MÆRKER INTENSITETEN OG FØLER BETYDNINGEN.


DET ER IKKE BILENS PARKERINGSLYS OG ET KAMERA, DER RYSTER, DET ER GNISTER AF UVEJR, DER DANSER I SKUMRINGEN.
STEMNINGSFULDT OG SPÆNDENDE.


MEN I DIT KØRE-FORBI-BILLEDE ER DER OGSÅ SPÆNDING, EN REGNGRÅ HIMMEL KÆMPER MED BRO OG BETON OM AT VÆRE KEDELIGST.
MENS DRÅBERNE DANSER PÅ LINSEN OG FORLADTHEDEN SÆTTER FARTEN OP.


OG UTRYGHEDEN FORPLANTER SIG TIL PASSAGERERNE, SÅ SMUKT DET ER, DET BLIK. OG LYSET. OG PLACERINGEN. OG MENINGEN.


NU SPEEEDER FARLIGHEDEN OP, DET HER ENDER GALT.
ER DET FANDEN SELV, DER FRA DYBET KIGGER FREM MED SIT LYSENDE ØJE SOM ET OVERVÅGNINGSKAMERA?
DEN STORE FLASHEDE FORGRUND SKABER EN INTENS FORUROLIGENDE UHYGGE, NOGET SKAL SKE.


DU SIGER IKKE HVAD, MEN VISER HVOR.
DET VAR HER DET SKETE, NU ER KUN DE AFHUGGEDE GRENSTUMPER TILBAGE OG SPIDSEN AF DINE GUMMISTØVLER.
FARVEN FORTÆLLER DET HELE, EN BRUNGRØN TAVS FORBIFORNEMMELSE.


ELLER VAR DET HELE BARE NOGET HUN FORESTILLEDE SIG, FØR HUN SKULLE SOVE? DET KUNNE TYDE PÅ DET.
PÅ VEJ TIL DRØMMELAND SKÆVER HUN TIL KAMERAET OG PUTTER SIG.


UDENFOR ER ALT SOM ELLERS. SKØNHEDEN ER IKKE ÆSTETISK, MEN STILHEDEN ER SKØN. EN ZONE AF TØSNE EN MORGEN

DET ER DET BEDSTE, NÅR BILLEDER GIVER MIG LYST TIL AT DIGTE.
K*M

Sådan har jeg det også! Det er det bedste, når folk forstår det, man prøver at ikke-sige.. Men det fjerde billede er nu ikke et glimt af fanden selv, det er bare en affaldscontainers lille hjul, og jeg synes det er mere rørende end farligt (kikker frem helt dernedefra, alene om natten bag blokken), men jeg er glad for det ikke er ligegyldigt.
Stor tak for opmuntringen! kærlig hilsen Sara
index / top

KUN ET LYS OG SELVE LYSET
Hej Morten Bo
Jeg er lige blevet 18 år og går i 2g på Rysensteen Gymnasium, Vesterbro. Jeg er meget interesseret i samtidskunst og specielt fotografi. Jeg er enormt inspireret af lys og dets mange muligheder, men også af litteratur, kunst, musik og livet.  
Jeg håber du kan lide mine billeder og giver en konstruktiv tilbagemelding.
Kærligst Frederik Worm

HEJ FREDERIK, JA JEG KAN LIDE DINE BILLEDER, DU ER GOD TIL AT SE, KOMPONERE OG FORTÆLLE EN HISTORIE, OG NÅR DU EN DAG FÅR MODET TIL AT FOTOGRAFERE ET ANDET MENNESKE, SÅ KOMMER DER RIGTIG SKRED I DIT FOTOGRAFI.
JEG HAR SAMMENSAT EN SERIE AF DINE MANGE BILLEDER, PLUKKET DE BEDSTE OG FORSØGT AT GIVE DEM BETYDNING.


ORDEN OG KAOS, AGRESSION OG BESINDIGHED, HELE VERDEN OG BARE EN BAGATEL, DER ER EN FANTASTISK STEMNING I DEN ABSTRAKTE RODEBUNKE. DET ER STORT!



MEN DET ER DET HER OGSÅ. SKYGGER OG SKIKKELSER BLANDER SIG I ET KAOTISK VIRVAR AF LEMMER OG PLETTER, OG ALLIGEVEL ER DER HARMONI OG ORDEN MED TRÆSTAMMEN I MIDTEN OG BALANCE I KOMPOSITIONEN. EN VERDEN AF LIV OG BARE NOGLE MENNESKER.


OG SÅ TRÆDER DU TILBAGE, TIL VEJRS OG GIVER MIG ET OVERBLIK, MED HUSE OG BILER OG TILFÆLDIGE, SORTE FIGURER. DE HAR MALET PÅ MUREN, SÅ HØJT DE KUNNE NÅ, OG DU REGISTRERER DET HELE I ET OVERSIGTSBILLEDE. ET KORT OVER MENNESKENES SPOR OG BEVÆGELSE.


SAMME MOTIV MEN ABSTRAKT, IKKE FIGURATIVT, FLOT.
STRIBER AF BEVÆGELSER, SOM VEJE PÅ ET KORT, EN FREKVENSMOTORVEJ SOM FRA ET NEONLYS OG  EN SINUSKURVET CYKLIST, DER ER KARAKTER OG PERSONLIGHED I DE LYSENDE LINJER, SPOR AF AKTIVITET. OVERBLIK. OVERVÅGNING. DER BLIVER HOLDT ØJE MED OS.


DU HOLDER ØJE MED OS, TAGER STILLING TIL OS, VORES SAMVÆR OG SAMFUND. VORES ORDEN OG VORES POLITIK, OG DU HAR EN MENING. 
OM KAPITALISME OG KONSERVATISME, OM OPRØR OG PROTEST, MEN DU  LADER DIG IKKE RIVE MED. BEVARER ROEN OG DEN STRAMME KOMPOSITION. HOLDER ØJE OG DOKUMENTERER, HVAD DER FOREGÅR.


HOLDER ØJE OG DOKUMENTERER, OG HER ER DE SÅ, KAPITALISTERNE, BILISTERNE, DE KANTEDE I KØ.  I EN SMUK DIAGONAL I ET FORFØRENDE MODLYS, DEMONSTRERER DU ISKOLDT, NÆSTEN KYNISK MENNESKENES SKINNENDE AFMAGT.


DU UDSTILLER OS, VORES OPRØR, AFMAGT, SPOR OG VORES BEGÆR. EN TILBUDSANNONCE FOR INTIMKONTAKT, HUN TRÆKKER OP I BLUSEN DEN SEXEDE AVISSTRIPPER.
MEN DU SIGER OGSÅ, AT HUN KUN ER ET ET HJØRNE AF EN SIDE, OG SIDEN KUN  HALVDELEN AF ET BILLEDE, RESTEN PROVOKERENDE TOMHED.
SÅDAN SER HER UD, DET ER MENNESKENES VERDEN, HALVDELEN BEGÆR, RESTEN TOMHED.


SOM DU DOG KAN, DET ER MODIGT, MEN LIGE HVAD JEG TRÆNGER TIL, ET STYKKE GLEMSEL. LYSEGRÅ, UTYDELIG BESKED OM LIGEGYLDIGE INDRAMMEDE FELTER, HJØRNER AF SKÆBNER, STUMPER UDEN SAMMENHÆNG. DU FORTÆLLER, AT DER ER BILLEDER PÅ VÆGGEN OG ET VINDUE MÅSKE, MEN OGSÅ, AT DET ER GLEMT.


MEN DET HER ER IKKE FORSVUNDET, DE SKÆBNER STÅR HUGGET I MARMOR, DE KLASSISKE GUDER FORTÆLLER HISTORIEN, DEN EVIGE HISTORIE OM MANDEN OG KVINDEN OG KAMPEN, OM SLANGER OG SKJOLD. ET BILLEDE AF ET BILLEDE AF ET BILLEDE.


OGSÅ BARE ET BILLEDE, DIT BILLEDE AF VERDEN. KUN ET LYS OG SELVE LYSET. KUN EN HIMMEL OG RESTEN AF RUMMET. DRISTIGT KOMPONERET OG FLOT FORTALT.

DU ER GODT PÅ VEJ, FREDERIK, TIL DEN HELT STORE FORTÆLLING. KM*
index / top

FORELSKET ELLER FORLADT?
Jeg har taget billeder på "seriøst hobbyplan" i godt 2 år og så har jeg gået på teknisk skole på grundforløbet for fotografuddannelsen.
Siden er min interesse for analog foto steget støt og jeg har arbejdet en del i mørkekammer. Jeg har en drøm om at lave kunstfotografi eller/og portrætfotografi. Mvh, Mette

HEJ METTE
TAK FOR ORD - OG BILLEDER.

DET ER VIGTIGT AT VISE HVEM, DU ER. 
JEG KAN SE PÅ DE HER BILLEDER, AT DU HOLDER AF KATTE OG DEN NOBLE FYR. MEN SÅ STOPPER DET OGSÅ.
DU HAR GJORT ALLE FIRE BILLEDER SUPERMØRKE, MEN DET LØFTER IKKE SLØRET FOR HVEM, DU ER, TVÆRTIMOD.

JEG HAR MÅTTE LYSNE DEM FOR AT SE, AT KATTEN ER I FÆNGSEL OG FYREN PÅ LOFTET.
DU AFSLØRER IKKE, OM DU KAN LIDE KATTENE FORDI DE ER I FÆNGSEL ELLER SELVOM DE ER I FÆNGSEL. 
ELLER OM DU KAN LIDE SLIPSEDRENGEN, FORDI HAN HAR SLIPS, ELLER SELVOM HAN HAR SLIPS.
DINE BILLEDER BLIVER FOR MEGET KATALOG-FOTOGRAFI: HER ER EN VARE, NÅR DU IKKE SIGER NOGET MERE END, AT HER ER DEN. KATTEN OG MANDEN.


MEN NU BLIVER DU KREATIV, DOBBELTEKSPONERING MED HOLGA ELLER DOBBELTKOPIERING MED LYS I HJØRNERNE, PROBLEMET ER, AT JEG IKKE VED, OM DU KAN LIDE DEN KIRKE, DEN ER DER BARE. 
ER DU FORELSKET ELLER FORLADT? LÆNGES DU EFTER AT DET STIVE TÅRN OG DET LYSE LØV BLIVER FORENET? HVEM ER DU, METTE?


OK, HER ER DU, DET ER ET PERSONLIGT BILLEDE. 
EN SMUK KINESERINDE I SIT FINESTE TØJ FOREVIGET, GLEMT OG FUNDET. 
DU MÅ HAVE SET HENDE PÅ ET MUSEUM, ER DET ET VÆVET TÆPPE, DER VENTER PÅ AT BLIVE RESTAURERET? 
DET ER RIGTIGT SET OG FINT I UDSNIT, MEN DIN VISUELLE KREATIVITET ER DER IKKE MEGET AF. GLASSET SPEJLER EN SMULE ELLER LIGGER DER OGSÅ ET DRØMMENDE LANDSKAB IND OVER HENDE?
DU MÅ GÅ DINE BILLEDER IGENNEM IGEN OG PRØVE AT FORTÆLLE NOGET OM DIG SELV, OM DU ER GLAD ELLER BANGE ELLER FORELSKET ELLER VRED. 
OG BRUG SÅ ALLE DINE SKABENDE EVNER TIL AT FORFØRE DIT PUBLIKUM.
OG OVERBEVISE MIG.
KM**

Jeg sender dig 3 billeder til. De er nyere end de andre og er taget med et Diana plastik kamera. Jeg må indrømme at de billeder også er meget mørke, jeg tror bare, at det er så langt jeg er kommet i at "finde min stil", mørket i sig selv kan måske være en afspejling af hvem jeg er...

De er taget på en kirkegård ved fællesgravene, hvor mig og min familie var ude og lægge blomster til min mormor.
Din regel med "fordi/på trods af" er god, den vil jeg tage til mig i mit fremtidige virke, det kan vist også bruges på andre planer end lige foto. Vh Mette
index / top

GANG I GADEN
Hejsa! Jeg er en pige på 20 år, der gerne vil være fotojournalist.
Da jeg var på en-dags-tur til Manchester i weekenden, mødte jeg tilfældigt en gruppe "upcoming" artister, der var i gang med at optage en musikvideo. Jeg fik lov at følge dem resten af dagen, hvilket der, efter min mening, er kommet nogle rigtig gode billeder ud af. Tanja Brinks

TUSIND TAK, TANJA FOR DINE BILLEDER SOM VISER AT DU HAR LYST. LYST TIL AT OPLEVE, TIL AT SE OG FOTOGRAFERE.
DET ER DET VIGTIGSTE.


DET ER EN RODEBUTIK, PIGERNE I BAGGRUNDEN ER OK, MEN HANS ANSIGT FLYDER UD OG KAMERASTATIVET EN SUPPE, DET ER FOR LØST OG UVEDKOMMENDE.


SÅDAN EN HÅND STRAKT UD SKAL STÅ PLINGELIN' OG IKKE SOM EN SLATTEN KLUD. PERSONERNE BAG HAM ER OK, MEN IKKE NOK TIL AT BAKKE HAM OP.


GOD HOVEDDREJNING, FLOT LYS, SMUK TATOO, GOD BAGRUND, MEN HELE HØJRE DEL AF BILLEDET DRUNKNER I UOVERVEJET SLAPHED.


DET MELLEMSPIL NEDERST MIDT I BILLEDET ER SKØNT, DET GNISTRER OG DANSER, ANSIGTERNE I BAGGRUNDEN ER OGSÅ GODE, GODT PLACERET, DET ER ET FINT BILLEDE, MEN DU MÅ GODT TRO NOGET MERE PÅ DIG SELV, TRO PÅ AT DIT BILLEDE ER VIGTIGERE END DERES PERFORMANCE.


NEJ, DEN DER GRØD AF ANSIGTER KAN IKKE RETFÆRDIGGØRE DET SKARPE VIDEOKAMERA, DET ER FOR TYNDT OG UDFLYDENDE TIL AT HOLDE RESTEN AF BILLEDET FAST, OG DET SKAL DET, HVIS BILLEDET SKAL VÆRE GODT.


NEJ, NEJ IKKE EN SMAL LINJE AF TOMME BLIKKE MED EN LIGEGYLDIG FORGRUND OG KAOTISK BAGGRUND, DET ER ALTSÅ FOR TRIST EN OPSTILLLING.


MEN HER HAR DU GANG I NOGET RIGTIGT. TAL OG BAGSTAVER, HÆNDER OG STYR OG MUSIK, FEDT! OG ANSIGTERNE KANON! 
I BAGGRUNDEN EN FIN LINJE, HER ER BALANCE OG UDTRYK OG EN FED VÆREN-TILSTEDE. DU VIL NOGET MED DET HER BILLEDE NOGET MERE END AT VISE, DU VAR DER.

K.HILSEN MORTEN
top

INDEX 

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12