KOMMENTARER 7
Morten Bo kommenterer billeder mailet til ham af fotointeresserede.



INDEX   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

SNEGLER SIG AFSTED
Jeg har vedhæftet fire billeder fra en tur i Rumænien. En tur jeg lige er kommet hjem fra.
Bedste hilsner Lars 

HEJ LARS
TAK FOR DINE REJSEBILLEDER, JEG KAN GODT MÆRKE, AT DET KRIBLER FOR AT FÅ FORTALT EN HISTORIE, MEN DU MANGLER DYNAMIK OG DRAMA, MOTIVERNE STIVNER OG MUSIKKEN GÅR I STÅ.


ET HARMONISK AFBALANCERET, ROLIGT BILLEDE FRA EN BIL, DER HOLDER STILLE, MENS PASSAGEREN NYDER UDSIGTEN OG EN LASTBIL MED ET ENORMT SKILT PÅ LADET LISTER SIG FREM I DEN MODSTTE VEJBANE. NEJ TRÆKKES FREM AF LYSMASTENS TOVVÆRK.
MEN ER DET, HVAD DU VIL VISE?
DU GØR, HVAD DU KAN FOR AT FRYSE TRAFIKKEN, OG DET LYKKES, DEN SNEGLER SIG AFSTED I SLOW MOTION.


MEN HER ER DER LIV I ET ANSIGT, DET SKAL DU BRUGE TIL NOGET. DU MÅ IKKE SPÆRRE HENDE INDE I ET TILMURET VINDUESFAG, GIV HENDE PLADS, LAD HENDE SPÆNGE RAMMERNE OG KOMME FRI AF SLUMMEN. OG SKJUL SÅ, AT DU ER EN TILFÆLDIG TURIST, DER SMUGKIGGER HEN OVER TAGET PÅ EN BIL.


TÆT PÅ: GODT, ANSIGTET KUN I DEN ENE SIDE: GODT. MEN HVAD MED LIVET, LYSET OG LEGEN? HVORFOR SKAL JEG SE HENDE LYTTE?


DET ER SVÆRT AT GÅ TÆT PÅ, NÅR MAN IKKE ER GENNEMSIGTIG, SÅ SELVFØLGELIG ER DET, DU FOTOGRAFERER IKKE, HVORDAN KVINDEN SER UD, MEN HVORDAN HUN SER UD, NÅR HUN BLIVER FOTOGRAFERET.
DØD I SVÆREN, TAM I BLIKKET, SÅDAN SLUKKER MAN LYSET I ET ANSIGT.
DU HAR NOK VALGT BILLEDET, FORDI DER ER RUNDE BUER I BROEN SOM MATCHER HENDES RUNDE ANSIGT, MEN DET ER RESPEKTLØST. DU KAN IKKE VÆRE BEKENDT AT PORTRÆTTERE HENDE SOM ET RUNDT, FORLEGENT ANSIGT OG IKKE EN KVINDE MED VÆRDIGHED.
ØV DIG I AT SE PÅ BÅDE FOTOGRAFI OG MOTIV. ØV DIG I AT EFTERBEHANDLE, SÅ MOTIVERNE BLIVER MARKANTE OG ØV DIG I AT SKABE DYNAMIK I DINE BILLEDER. TAK FOR SYNET
MORTEN
index / top

DU SKAL ÅBNE MINE ØJNE
Jeg har ca. fotograferet i 1 år og interesserer mig for reportage, men er også begyndt at synes, det mere kunstneriske er super fedt.
Det er specielt noget, som jeg har fået øjnene op for, efter et halvt års ophold på Krabbesholm Højskole. Med Venlig Hilsen Thomas

HEJ THOMAS, TAK FOR DINE HJEMME-HOS-BEDSTEMOR-BILLEDER OG DINE LANDSKABER, GODT DU HAR FÅET ØJNENE OP, SÅ DU KAN SE. NU SKAL DU SÅ BARE VÆLGE, HVILKE SYN, DER RUMMER DEN GODE HISTORIE, SÅ DU KAN GØRE MIG OG ANDRE INTERESSERET I HVAD, DU HAR SET.


BEDSTEMORS PILLEGALS I TRE FORSKELLIGE FARVER, OG EN KNÆLENDE BRORMAND, DER PASSER PÅ IKKE AT PUSTE TIL SØJLERNE.
HVIS DET DU SER I DE HIMMELSTRÆBENDE TÅRNE ER MYSTIK OG MAGI, SÅ MÅ DU GØRE LIDT MERE UD AF BILLEDET END DET HER, DER ER FOR MEGET ROD I BAGGRUNDEN, KUFFERT, BLOMSTER, RADIATOR, GARDIN, DET MÅ IKKE VÆRE ET SNAPSHOT FRA EN STABLE-KONKURRENCE, SÅ BLIVER DET ALT FOR KEDELIGT; DU SKAL LEGE MED FOR AT FÅ MIG INTERESSERET.
SPIL EN FORESTILLING OM AT BLIVE HØJ. OG MÅSKE KOLLAPSE.


JAMEN DET ER DA MÆRKELIGT, DU HAR RET, AT BEDSTEMOR PUTTER BLOMSTER I EN KASSEROLLE, MEN DET ER ALTSÅ IKKE MÆRKELIGT NOK.
KOMFURKNAPPERNE VIL LØBE MED AL OPMÆRKSOMHEDEN OG BEDSTEMOR BLIVER HOLDT UDENFOR. SPÆNDENDE LINJER OG EN GAMMEL HÅND ER IKKE NOK TIL AT GØRE MIG NYSGERRIG.


EN STEN? ER DET EN STEN, DU VIL VISE MIG? ELLER VIL DU VISE MIG, AT BEDSTEMOR VISER DIG EN STEN?
ELLER VIL DU VISE MIG BEDSTEMORS HÆNDER, AT DE ER RYNKEDE OG AT STENEN, HUN VISER DIG ER GLAT?
DU SKAL VÆRE KONSEKVENT I DINE VALG, THOMAS, IKKE LADE HÆNDER OG BUKSER FLYDE SAMMEN, IKKE VISE MIG NOGET, JEG IKKE SKAL SE; OG ER DET INTERESSANTE SLET IKKE STENEN, MEN STENENS HISTORIE ELLER FARVE, SÅ MÅ DU VISE MIG DET, FOR ELLERS SIDDER JEG TILBAGE MED EN UNDERLIG FORNEMMELSE I ØJNENE AF IKKE AT KUNNE SE. DU SKAL ÅBNE MINE ØJNE


SÅ HEMMELIGHEDSFULD, NATTEMØRKE OG ET SLIDESHOW Pü MUREN ELLER BARE LYS I ET VINDUE, DET ER SÅ SKJULT OG HEMMELIGT DET HELE OGSÅ HVAD, DU EGENTLIG VIL FORTÆLLE.


BAG HEGNET, JEG KAN GODT SE DET, DU STÅR BAG HEGNET OG SER, AT DER ER TOMT PÅ FODBOLDBANEN OG LANGT TIL HUSENE, MEN HVORFOR VISER DU MIG DET?
ER DET TAVSHEDEN, ENSOM, APATISK VENTEN, JEG SKAL SE, SÅ SKAL DER MERE TIL END ET HØNSEHEGN OM NATTEN.


OG DER SKAL MERE TIL END EN RYGSÆK PÅ EN BANEGÅRD I KINA FOR AT VISE ENSOM FORLADTHED, DU VED EN MASSE OM BAGAGEN OG REJSEN OG NATTEN, SOM JEG IKKE HAR EN JORDISK CHANCE FOR AT GÆTTE, DIT SYN ALENE ER FOR TAMT.


SÅ SMUKT, SÅ SMUKT, SÅ TÅGESMUKT, OPSTAMMEDE LÆRKETRÆER FORAN EN LYSNING SVØBT I EN UHÅNDGRIBELIG SVÆRMERISK TÅGE, DET ER BARE DRØMMERENS STEMNINGS-NAM-NAM.
TAPETGRÅ ,MENNESKETOM, UDØDELIG SKØNHED MED PUSLEN I GR«SSET OG DUFTEN AF URSKOV, SIKKE ET SYN!
NU MANGLER DU BARE AT ÅBNE MINE ØJNE.
KHM*

Tak for dine kommentarer. Godt at få lidt kritik på sine billeder, tak fordi du gad at bruge din tid på det.
index / top

BILLEDER MED BID
Jeg er 17 år og har fotograferet siden jeg var helt lille, men fik mit eget spejlreflekskamera da jeg fyldte 12.
Lige nu befinder jeg mig i Indiana, USA, hvor jeg går på highschool.
Jeg har ikke låst mig fast på én bestemt stilart, elsker at eksperimentere. Dog stiller jeg det krav, at fotoet skal kunne fortælle sin egen historie.
Anna


JEG SKAL LOVE FOR, DE FORTÆLLER EN HISTORIE, RØDBEDERNE, LIGE TRUKKET OP AF JORDEN, SMIDT PÅ EN TRAILER OG KØRT BAGBUNDET TIL GRØNTTORVET. HOVEDET NED OG RODEN OP, BUNDTET OG STADIG SPRØDE i TOPPEN, SÅDAN ER DET MED GRØNTSAGER OG GRISE, KYLLINGER OG KÅL.
DU BRUGER LYSET RIGTIGT, SKARPT OG STIKKENDE BRUTALT, OG FARVERNE ØRKENBLEG OG NEONKOLD. SÅDAN SKAL DET GØRES.


MEN OGSÅ ÆBLESKROGET HAR NOGET AT FORTÆLLE; OM AT VÆRE BRUGT OG VÆRE TIL OVERS. OM OVERFLADE OG INDHOLD, OM AT ÆLDES. GO’ IDE AT TAGE EN HEL ALMINDELIG HVERDAGSTING OG STUDERE DEN NÆRMERE. FARVE, FLADE OG BID.


MER FRA DET VISUELLE VÆRKSTED, NU ER DET FROSSEN KULDIOXYD, DER BOBLER I POSTEVAND, ET STUDIE I FARVE OG FORM; BØLGER OG BLÆRER, DER KÆMPER FOR AT BLIVE STØRST. FORGÆVES, DER ER INGEN VINDER I DEN INTERNE KONKURRENCE, KUN BRISTEDE LOMMER AF LUFT.
MUSIKALSK INTERMEZZO MED MENING.


MEN HAN ER DA BARE FOR SJOV, IKKE? EN SPØJS FÆTTER, VI KAN GRINE AF. SKÆVE TÆNDER OG FLASH I SYLTEN, SÅ ER DEN HJEMME.


MEN DET HER ER ALVOR, HVAD NU HVIS . . .
MIT ØJE, MIT BRYST, MIT SYN, MIT KØN. MIT BARN, MIT BILLEDE. HVAD NU HVIS JEG IKKE KUNNE SE, ELLER ELSKE, VILLE JEG SÅ STADIG VÆRE MIG?
ET TÆNKSOMT IDENTITETSDOKUMENT MED TO PERSONER. HENDE, DER ER AF KØD OG BLOD, OG HENDE, DER BLOT ER ET BILLEDE.

TAK FOR SYNET
KM*

1000 tak fordi du gad at tage dig tid, til at kommentere på mine billeder.
AnnaTabaka
index / top

FESTFORESTILLING
Jeg kunne godt tænke mig lidt respons på mine billeder. Generelt føler jeg, at jeg har forholdsvis godt styr på teknikken, men har rigtig meget lyst til at udvikle mit kreative og historiefortællende gen.
Mathias

HEJ MATHIAS, DET SER ALTSÅ GODT UD, DU HAR BLIK FOR DEN GROTESKE DETALJE OG SPØJSE ATTITUDE, OG DU AFLEVERER DINE HISTORIER MED HUMOR OG HOLDNING, DER ER BID I DINE HVERDAGSFORTÆLLINGER.


SÅDAN SER DER UD HJEMME HOS MORMOR, SKOENE, NEDERDELEN, GULVTÆPPET, SÅ RIGTIGT, AT DET NÆSTEN GØR ONDT. SELV BÅNDET OM GARDINET ER LILLA. SOM HAVDE DU DESIGNET DET HELE TIL EN FESTFORESTILLING PÅ DET KONGELIGE.
FEDT AT HANDLINGEN - PIGEN DER SPÆNDT KRYDSER BEN FORAN GAVERNE - ER TILBAGETRUKKET, OG AT NEDERDELEN ER GJORT TIL PRIMADONNA.


MER JUL, MEN HVILKEN JUL. LATTERVÆKKENDE SATIRE PÅ EN FORVENTNINGSLØS JUL UDEN HVERKEN GAVER ELLER BÅND OM GARDINET. SOM SVÆVER HAN I LUFTEN, DEN KRONEDE DADA-CHAUFFØR, DER STIRRER MISTROISK PÅ OS, FORDI VI AFSLØRER DEN NYINDFLYTTEDE TOMHED OG FEJEBAKKEN I HJØRNET. DET ER GODT SET, FED FORESTILLING.


HAN ER ALTSÅ OGSÅ EN SPØJS TYPE, VAGABOND MED PARASOL OG KUFFERT PÅ HJUL, DET MÅ VÆRE FRA USA, ER HAN EN GULDGRAVER, DER ER BLEVET GLEMT?
GODT BLIK, GO’ FORTÆLLING, MEN HVAD SIGER DU TIL AT BLÆNDE NED FOR DET STORE VINDUE OG LADE DEN FORBIPASSERENDE BLIVE EN SILHUET?



JA, DU HAR ØJE FOR DET, MEN PAS PÅ DET IKKE BLIVER SÅ SMART, AT VINKEL OG DANSENDE LYGTER BLIVER VIGTIGERE END HAM, DU HAR FOTOGRAFERET. NÅR DER ER VIDVINKEL PÅ KAMERAET, OG DU KIGGER NED PÅ EN AFROAMERIKANSK DÅSESAMLER, SÅ KOMMER DET LET TIL AT LIGNE EN UDLEVERING. SOM OM DU VIL AFSLØRE HANS TÅBELIGE FATTIGDOM.


DET SAMME GÆLDER HER, AT LØJERNE TAGER MAGTEN FRA DEN GODE INTENTION. EN HJEMLØS, SOM LIGE HAR RULLET SOVEUNDERLAGET UD, MÅ ALTSÅ IKKE BLIVE DEN KULØRTE POINTE I DIT TEATERMOTIV. GLEM ALDRIG, NÅR DU LAVER SJOV, AT HAVE HJERTET MED.

TAK FOR SYNET
M*

Tusind tak for dine kommentarer og kritik, som er meget givende!
Mvh. Mathias Bojesen
index / top

FRI OG FRÆK
Jeg har puslet lidt med disse billeder på det sidste og vil meget gerne høre din mening. jeg blev student sidste sommer. KH Amalie

HEJ AMALIE TAK FOR DINE VILDE SCENERIER, JEG ELSKER NÅR DU GÅR TÆT PÅ MOTIVET, PÅ MENINGEN OG IKKE ER BANGE FOR AT VISE, HVAD DU SYNES.


ET FRÆKT BILLEDE SOM SET AF HÅNDEN, JEG MÆRKER MULEN, DEN ER BLØD OG VARM. DET ER GODT SET, BÅDE TÆNDER OG ØJE ER MED OG SNELANDSKAB. ET ØJEBLIKSBILLEDE MED NÆRHED OG VARME OG EN DRISTIG KOMPOSITION.


DET ER OGSÅ FRÆKT, KNALDET I DET SKARPE HJØRNE MELLEM UKENDTE PLANER, DU FLIRTER MED NATTEN OG FØLER MED MUREN OG SLIPPER LYSTEN FRI I ET ILDGLIMT. BLØDE TONER OG SKARPE VINKLER, KRIDTET HVIDT OG KULSORT, ET STÆRKT BILLEDE.


MER FRÆKT, MEN NU REDIGERINGEN, SKØNT AT SE DU TØR. OG DET VIRKER, DEN SLØREDE BAGGRUND OG ALT FOR HVIDE BEN. BILLEDET SKAL IKKE INFORMERE OM NOGET, DER FANDT STED, MEN GIVE MIG EN MYSTISK FORNEMMELSE AF, AT DER ER MERE MELLEM HIMMEL OG JORD END JEG ANER. BILLEDET AF EN FORNEMMELSE, GODT LAVET.


MEN DET HER ER JEG SLET IKKE MED PÅ, SORG, APATI OG KÆRLIGHED ER DER I GLASSENE, DET ER MÅSKE STOR KUNST, MEN BILLEDET AF KUNSTEN ER ELENDIGT.


OG DEN HER AFSLØRING FALDER JEG HELLER IKKE FOR. TUDSEVENINDE I SNEVEJR DER JOKER MED EN FIKTIV CIGARET, DET ER DØDSSYGT.
MEN DINE BEDSTE SKUD, DET ER EN FORNØJELSE.
TAK FOR SYNET M*
index / top

ØL PÅ BORDET
Jeg går med drømme om at læse fotojournalistik i århus eller udlandet. 
Jeg har fotograferet i ca. et år, men bliver stadig mere og mere fanget af det. 
Jeg har lavet en billedserie udfra et koncept om at dokumentere de tanker og oplevelser jeg blev udsat for den pågældende gåtur på en kold, og indimellem regnfuld, novemberdag.
Håber du har lyst til at efterlade en kommentar.
Bedste hilsner Frederik Moesgaard



HEJ FREDERIK
FOTOJOURNALISTIK? - SÅ SKAL DU NED PÅ BRANDSTATIONEN, UD I TRAFIKKEN, OP I HOVEDET PÅ FOLK OG IKKE LISTE OMKRING EN GRÅVEJRSDAG. MEN DET ER EN GOD BEGYNDELSE, DU KOM JO OGSÅ INDENFOR OG FIK SERVERET ØL.




NÆSTE GANG DU GÅR I BYEN, SÅ SKAL DET VÆRE FOR AT FOTOGRAFERE OG IKKE NUSSE-HYGGE. SÅ MÅ DU IKKE TAGE BILLEDER AF RYGGEN OG SLET IKKE BILLEDER AF DIN EGEN ØL.


ØV DIG I AT VÆRE FOTOJOURNALIST, HVIS DET ER DIN DRØM, OG FORTÆL SÅ MED NÆRVÆR OG INTENSITET OM DET, DU MØDER, MEN IKKE AT DER ER KOMMET EN GENERT  FOTOGRAF PÅ BESØG.

GOD FORNØJELSE
KM*
index / top

IMPONERENDE STRÅLER
Mit navn er Gilboa Levi, jeg er 39 år, uddannet murer og har igennem 7 år været medlem af Midtfyns Fotoklub og SDF. Jeg vil gerne lære at bruge foto mere kunstnerisk og lære at fortælle en historie gennem billeder.

HEJ GILBOA
TUSIND TAK FOR DINE BILLEDER, DET ER ALTSÅ FLOT ARBEJDE, JEG KAN GODT MÆRKE, HVORDAN DU ELSKER AT FOTOGRAFERE OG BILLEDBEHANDLE BAGEFTER, SÅ DER KOMMER DET UD AF DET, DU ØNSKER DIG.
DU ER EN KNALDGO' TEKNIKER OG KAN SAGTENS FÅ PERSONLIGHED I BILLEDERNE OG LAVE KUNSTNERISKE FOTOGRAFIER, HVIS DU VIL.


DIT PORTRÆT AF DIN DATTER HAR DENNE UMIDDELBARE GLÆDE, SOM JEG SAVNER, NÅR DU SKAL VISE HVOR DYGTIG DU ER.
SÅ BLIVER DET TRANER I SILHUET, STRÅLENDE SOL OG BLÅ BJERGE, OG DET ER MERE IMPONERENDE PRÆMIEBILLEDER, END DET ER PERSONLIG FORTÆLLING.
HILSEN MORTEN
index / top

ALLE KNEB GÆLDER
Hej Morten Jeg har læst din kritik af andres billeder, og finder den virkelig brugbar. Ville være glad for at få kikket på nogen af mine egne.
Hilsen Juliane


HUN HAR PYNTET SIG MED LÅNTE FJER, OG DU LA’R SOLEN OG EN GRØN REFLEKS KAPPES OM OPMÆRKSOMHEDEN, ALLE KNEB GÆLDER, NÅR DU VIL DET YPPERSTE. DEN SORTESTE PIGE, DEN SKARPESTE SOL, DEN BLÅESTE HIMMEL. ET BILLEDE MED ET GEVALDIGT LOOK, MEN IKKE SÅ MEGET INDHOLD


HER ER DU IKKE SÅ FANATISK MEN ALLIGEVEL SKARP, OG NU ER DET VINDEN DER BLIVER TESTET. DEN DANSER FOR MIG MELLEM SKY OG SKIKKELSER OG HAR MASSER AF PLADS TIL AT FOLDE SIG UD. EN MUSIKALSK FORTÆLLING, EN HARMONISK KOMPOSITION.


SIKKE EN VÆG SÅ FLOT, LÆNGE LEVE KREATIV GRAFFITI, MEN HVAD MED DIN MODEL MED FLAGRENDE KULØRTE BÅND, HUN FORSVINDER FULDSTÆNDIG I LARMEN. SOM EN GALLIONSFIGUR I STÆVNEN SKYDER HUN BRYSTET FREM, MEN UDEN SKIB FORSVINDER HUN I BØLGERNE, OG DET HELE BLIVER EN AFFOTOGRAFERING AF SPRYMALERNES AKTIVITET.


MEN DENNE FORESTILLING HAR DU LAVET, EN FABEL ILLUSTRATION OM DEN DÆMONISKE KONGEDATTER OG HENDES NYSLAGTEDE KÆLEDYR. MAJESTÆSTISK SYMMETRI, GROTESK SCENERI, DEN FORESTILLING VIL JEG GERNE SE.


MEN IKKE DEN, HALVT RØD OG HALVT GRØN, DET ER FOR KEDELIGT. ER DET EN TEKNISK ØVELSE, REKLAME FOR TRAFIKLYS ELLER BARE ET VISUELT MENINGSLØST FLOB?


JEG KAN LI’ HENDES UDTRYK, FORFØRENDE HJÆLPELØS SOM UNDSKYLDER HUN, AT HUN HAR RÆVEN OM HALSEN. LYSET ER FORFÆRDELIGT MED SKARPE SKYGGER, OG OPSTILLINGEN MED ARMENE OVER HOVEDET HELLER IKKE FOR GO’, MEN PIGEN KLARER DET HELE MED SIN FORTABTE MINE OG FJERNE BLIK.
TAK FOR SYNET.
K*HILSEN MORTEN

Hej Morten! Tusind tak for dine svar, det var utrolig dejligt at få sat ord på mine billeder, og se hvad du ser. Mange hilsner Juliane
index / top

FANGET I PARADIS
Hej Morten
Jeg sender nogle billeder og vil gerne have din vurdering af dem, så jeg kan få en ide, om jeg har en fremtid inden for fotobranchen.

HEJ MARIA
TAK FOR BILLEDERNE, DEJLIGT AT SE AT DU ER KREATIV OG MOBIL, DU BRUGER HELE BILLEDFLADEN OG FINDER NYE SPÆNDENDE VINKLER.


NÅR KATTEN GEMMER SIG OG HOLDER ØJE MED DIG I VINDUET, SÅ GEMMER DEN SIG OGSÅ I BILLEDFLADEN, KRYBER SAMMEN I HJØRNET, DET ER GODT FORTALT. FINT, AT DU VISER HELE HULLET I MUREN OG IKKE KUN HJØRNET MED KATTEN. ET OPLEVET BILLEDE MED INDBYGGET DRAMA: SPRINGER DEN OM LIDT?


SEN SOL PÅ BARE PIGEBEN, VENINDEHYGGE PÅ ALTANEN, DET ER GODT SET. JEG ELSKER BILLEDER, HVOR JEG FÅR LOV AT VÆRE MED. NÅR BILLEDET IKKE AFSLØRER ALT, MEN UDFORDRER MIN FANTASI. HVAD LAVER DE DER, TØSERNE?


FÆNGSELSIDYL. SOLEN GÅR NED BAG BJERGET, OG JEG RUSKER I TREMMERNE I MIN FERIEBUNGALOW. HELE BILLEDET VÆLTER, DESPERATIONEN BREDER SIG.
ER DET IDYLLEN DU VIL FLYGTE FRA, TURISTPARADISET? HAR DU FÅET NOK AF MENINGSLØS FERIETOMGANG OG LÆNGES EFTER BØLGEBRUS OG SKIBSFORLIS?


EN STENET STRAND KAN OGSÅ GØRE DET, HVIS DEN SOM HER OPLEVES AF EN FORVILDET KRABBE. SÅ BLIVER STENENE TIL UOVERSTIGELIGE KLIPPER OG TURISTERNE TIL FJERNE FJENDER, SÅ BLIVER BILLEDET DRAMATISK, OG DET ER SPÆNDENDE, HVAD DER VIL SKE. OM JEG KLARER TUREN TILBAGE I VANDET ELLER BLIVER OPDAGET, INDEN JEG NÅR SÅ LANGT.


DU ER EN OPLEVELSESPIGE, DU ELSKER DRAMA OG SKÆVE VINKLER, SÅ DET MEDITERENDE EKSISTENSIELLE KIG-PÅ-EGNE-FØDDER LIGNER DIG IKKE.
MEN DET ER SMUKT. SOM VENTER DU PÅ, AT BØLGERNE SKAL TAGE DIG OG FØRE DIG AFSTED OVER HAVET; JO JEG KENDER DET GODT, AT DRØMME SIG LANGT, LANGT VÆK, MENS MAN KIGGER VEMODIGT PÅ SINE FØDDER.

TAK FOR SYNET
MORTEN
index / top

SÆBEBOBLER
Jeg fylder snart 20 år og arbejder som pædagogmedhjælper. Jeg søger et sporskifte, der kan give mig ny og mere viden, flere kundskaber og ikke mindst en bredere forståelse af, hvad det vil sige at udtrykke sig i billeder.

HEJ SØREN, TAK FOR DINE BILLEDER, DET ER GODT AT SE, DU HAR LYST TIL AT FOTOGRAFERE, PRØVE TEKNIKKEN AF OG FÅ DET TIL AT SE UD AF NOGET. NÆSTE SKRIDT ER, AT DU UDTRYKKER NOGLET I BILLEDERNE. AT DU BRUGER DIN KUNNEN TIL AT FORTÆLLE MIG EN HISTORIE.


FOR DET ER ALTSÅ INGEN HISTORIE AT SNUPPE KAMMERATEN I BADUTSPRING FORAN BULLDOZER OG KARATEKLUB, DET ER EN TEKNISK ØVELSE.
HVIS DET SKAL VÆRE EN HISTORIE, MÅ DU IKKE PLACERE HAM LIGE MIDT I BILLEDET UDEN NOGEN RELATION TIL BAGGRUNDEN. OG ER DET SPRINGET, DET HANDLER OM, SÅ ER DET EN RIGTIG DÅRLIG IDE AT KAMUFLERE DET MED ALTANERNES STRIBER OG STREGER.


SÅ ER DET LIDT MERE INDHOLD I TRAFIKKEN HER, MEN IKKE NOK TIL AT SKABE EN FORTÆLLING.
DET KØRER GODT FOR SPORVOGNEN, LIDT FOR GODT, DU FÅR DEN TIL AT LIGNE ET LYNTOG MED DE FARTSTRIBER, FLOT ER DET, MEN OGSÅ MENINGSLØST.
HVAD ER DET, DU VIL FORTÆLLE MIG?


JEG KAN GODT SE, DU HAR LYST TIL AT SPARKE RØV, JEG KAN GODT SE, DU VIL VÆRE FLABET OG ANDERLEDES, MEN SÆBEBOBLERNE ER FOR TYNDE OG FOR LANGT VÆK OG SLIPSET FOR FJOLLET OG HOVEDERNE TAPET FAST PÅ HORISONTEN. DET ER IKKE NOK AT SYNGE I’M A CHAMP OG BLOTTE BRYSTET, DER SKAL MERE TIL, HVIS DET SKAL VÆRE ANDET END EN DUNST AF ALBANI.


BEFRIENDE MED ET BILLEDE, SOM IKKE ER EN TEKNISK BEDRIFT, DU ER IKKE UDE PÅ AT IMPONERE MIG ELLER ØVE DIG I FOTOTEKNIK, DER ER NOGET DU VIL FORTÆLLE.
LYSET ER LOUSY, FARVEN SYG, FRAMINGEN EN FEJL, MEN DENNE GANG TROR JEG PÅ BILLEDET. TOPHUE OG HÅNDAFTRYK.
SPØRGENDE KIGGER HAN PÅ MIG, SOM VILLE HAN SIGE:
- HVAD HAR DU GANG I?
ET SUPERRELEVANT SPØRGSMÅL AT STILLE FOTOGRAFEN SOM KNIPSER, MEN OGSÅ MIG SOM KIGGER.
JA, HVAD FANDEN ER DET, JEG HAR JEG GANG I . . . ?

HILSEN MORTEN

Hej Morten. Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg beundrer dit arbejde. At du gider bruge fredag-aftens-tid på at vejlede en fotografisk grønskolling af en pædagogmedhjælper som jeg - det tager jeg hatten af for.
Derudover takker jeg for dine billedkommentarer. Jeg har taget dem til mig.╩ /Søren
index / top

SUPERÆRLIG
Hej, min store drøm er at blive dokumentarist, billedkunstner, her er lidt godt og blandet af hvad jeg har taget, håber på respons.



HEJ ...
TAK FOR BILLEDER, JEG ER IKKE I TVIVL OM, AT DE LIGNER DIG, GENERT, BESKEDEN, LAVMÆLT, FORSIGTIG, DU GÅR STILLE MED DØRENE OG ELSKER AT LYTTE UDEN AT BLIVE SET.


MEN JEG TROR OGSÅ, DU HAR ET STORT ØNSKE OM, AT DET SKAL VÆRE ANDERLEDES. AT SMERTEN I DIN MODELS ANSIGT ER DIN, OG AT ISOLATIONEN ER EN PLAGE.
DET ER NOK DERFOR, DU DRØMMER OM AT BLIVE FOTOGRAF. DU VIL HAVE LOV AT OPSØGE MENNESKER, KOMME TÆT PÅ UDEN AT SKULLE SKJULE DIG, VÆRE MED, VÆRE TILSTEDE OG TAGE DEL.


HAR MAN DET SOM DIG, KAN DET GODT VÆRE, AT DINE BILLEDER RAMMER, AT DE ER VISUALISERINGER AF EN USAGT FORNEMMELSE, MEN MIG RAMMER DE IKKE, DINE ENSOMME VANDRINGER ELLER SØRGMODIGE TEATER.


VIL DU GERNE VÆRE FOTOGRAF, SÅ MÅ DU ALTSÅ TÆTTERE PÅ. TÆTTERE PÅ MENNESKER, PÅ LIVET OG PÅ MENINGEN.
DU ER SUPERÆRLIG I DINE BILLEDER, MEN DET ER IKKE NOK. DU SKAL OGSÅ HAVE NOGET PÅ HJERTE.
DU SKAL FANGE MIN OPMÆRKSOMHED OG FORTÆLLE EN HISTORIE.
ER DEN SPÆNDENDE, LYTTER JEG. ER DEN KEDELIG MISTER JEG INTERESSEN.
HVOR GAMMEL ER DU OG HVOR HAR DU LÆRT AT FOTOGRAFERE?
HILSEN MORTEN

Hej Morten,
mange tak for din respons. Jeg kan godt se hvad du mener, og hvad det er jeg skal arbejde med. Det er lidt nemmere at komme videre når man ved hvad skal fokusere på og udvikle.
Jeg er 18 år gammel, og med hensyn til hvor jeg har lært at fotografere, så er det hele faktisk selvlært.

FINT, DU HAR TIDEN FOR DIG. OG MIN KOMMENTAR VAR RETTET TIL EN, DER ER MIDT I TYVERNE SOM HAR GÅET PÅ HØJSKOLE OG ARBEJDET I ÅREVIS MED FOTOGRAFI.
DU ER BARE GRØN, MEN GIV DET NU EN CHANCE, FOTOGRAFIET, FOR AT KOMME TÆT PÅ - GÅ PÅ OPLEVELSE MED KAMERAET, TAG TIL DEMONSTRATION, TIL BINGO, KØR I METRO OG FOTOGRAFER HVER DAG, SÅ DU BLIVER TRÆT, SÅ KOMMER DE GODE BILLEDER OGSÅ.
NÅR DU HAR NOGET, SOM ER LIDT MERE END LANGT FRA, BAGFRA I BRUNE TONER, SÅ SEND MIG NOGLE FLERE BILLEDER. 
JEG GLÆDER MIG TIL AT SE, DU RYKKER.
K.HILSEN MORTEN
index / top

DIPLOMKNIPSERI
Jeg har fotograferet i små tre år, men kun med en vis regelmæssighed de sidste 18 måneder.
Jeg står ved den berømte krydsvej. Den akademiske vej eller╩den fotografiske.
Men jeg ved ikke, om jeg er god nok. Eller rettere: Om jeg har potentialet til at blive god nok?
Jeg har en formodning om, at jeg arbejder alt for meget inden for min "comfort zone" og tager for sikre billeder.

JOVIST HAR DU POTENTIALE, MEN OM DU HAR MODET, DET ER JEG IKKE SIKKER PÅ.
DEN FÆLDE DU ER FANGET I, KAN DU NEMT KOMME UD AF, HVIS DU TØR. NÅR DU IKKE HAR GJORT DET ER DET ALLEREDE, ER DET  FORDI DU NYDER TRYGHEDEN, DER FØLER DU DIG SIKKER.

DER HAR DU TID, GOD TID TIL AT GENFINDE ALLE DE PRÆMIEREDE MOTIVER OG SELV FINDE PÅ ET PAR NYE; DU HAR RET, DET ER UFARLIGT, KEDELIGT I LÆNGDEN HVIS MAN VIL NOGET MED FOTOGRAFI.


DU KAN SAGTENS BLIVE I DIN BOBBEL OG FÅ MASSER AF GODE TIMER MED DIT KAMERA, FÅ ROS AF LIGESINDEDE, DIPLOMER OG POKALER. MEN DU KAN OGSÅ VÆLGE AT VILLE NOGET MED FOTOGRAFI, BRUGE DET SOM VÆRKTØJ, VÅBEN, MEGAFON. BRUGE BILLEDET TIL ALT DET, DU IKKE MAGTER SOM MENNESKE. 


BRUGE BILLEDET TIL AT FÅ SAGT ALT DET, DU IKKE TØR SIGE MED ORD, TIL AT VISE ALT DET, DU ALTID SKJULER, TIL AT OPSØGE KONFLIKTER DU ELLERS GÅR EN STOR BUE UDENOM, TIL AT MISSIONERE FOR DET, DU TROR PÅ OG STILLE DE SVÆRE SPØRGSMÅL DU GEMMER I BUNDEN AF SKABET, TØR DU DET?

- DU SKAL SKABE EN HISTORIE, SÅ VI KAN SE OS SELV.
OG DU SKAL SKABE EN STEMNING, SÅ VI KAN BLIVE BERØRT.
MEN DU SKAL OGSÅ SKABE EN KONFLIKT, SÅ VI KAN TAGE STILLING.

(TALEN)

DET SAGDE JEG TIL ELEVERNE PÅ SIDSTE SKOLEDAG, OG DET VIL JEG OGSÅ SIGE TIL DIG, AT HVIS DU VIL NOGET MED FOTOGRAFI, SÅ SKAL DU VILLE MIG NOGET.  SÅ SKAL DU IKKE GIVE MIG, HVAD JEG BER OM OG STILLE MIG TILFREDS, MEN GIVE MIG HVAD JEG HAR BRUG FOR OG FORLANGE, AT JEG TAGER STILLING.


TAG UDFORDRINGEN OP, KIG HAM I ØJET, DEN OPRØRSKE GRAFITTIMAND OG FORTÆL HAM, HVAD DU HAR I SINDE. 
OG VIL DU MIN VEJ, SÅ LAD MIG SE NOGEN VIRKELIGE BILLEDER.
KH*MORTEN

Mange tak for din tid og dine ord, Morten.
"Diplomknipseri" er et ret sejt og rammende ord.
Du bekræfter mine bange anelser: At jeg registrerer frem for at forholde mig til ting.╩Der er rigtig nok stor forskel på de to. Jeg vil forsøge at bevæge mig ud, hvor billedet bliver noget personligt. Og håbe at jeg tør.
Mange tak! Vh Kenneth
index / top

TRAUMATISK TURIST
jeg har gået på kunsthøjskole, gøglerskole, produktionsskole og er nu færdig på fotolinien på en daghøjskole. jeg beskæftiger mig primært med analog fotografi og en sjælden gang imellem digital. billederne er alle fra mexico her i efteråret.
mvh rikke

HEJ RIKKE
TAK FOR DINE HEMMELIGHEDSFULDE SPIONOPTAGELSER, DU ER RIGTIG GOD TIL AT GEMME DIG.


TID, DER ER MASSER AF TID I DET HER BILLEDE, STILHED OG TID. DU LIGGER PÅ LUR, PASSER PÅ INGEN OPDAGER DIG, ER DU EN SNIGSKYTTE DER VENTER PÅ DET RETTE ØJEBLIK ELLER EN TRAUMATISK TURIST, DER HAR FÅET NOK AF FREMMEDE?


SMYGER DIG USET RUNDT OM HEGNET OG KIGGER MED LÆNGSEL EFTER POTTEPARRET I DEN FRODIGE HAVE. ENSOMHEDEN NAGER OG TRISTHEDEN SEJRER, SÅ KEDELIGT ER DET AT KIGGE IND I LIVETS HAVE.


OG SKIMTE EN TRAPPE OG FOR ENDEN ET LYS, TØR DU, KAN DU, MAGTER DU AT GÅ MOD LYSET, ELLER NYDER DU AT VÆRE SORGMODIG GRÅ OG FORLADT?

KH*MORTEN
index / top

ØJNE DER SER
Jeg er 20 år og har lige fået øjnene op for fotografi, som jeg finder facinerende og sjovt. jeg har vedlagt nogle få billeder som jeg vil bede dig om at kigge igennem og give en kritisk bedømmelse.
Mik Frikke-Grundahl

HEJ MIK
TAK FOR DINE BILLEDER, JEG GIVER DIG HELT RET I AT FOTOGRAFERING ER SUPER FASCINERENDE OG SMADDER SJOVT.


HAN HAR DET SJOVT, DET KAN MAN SE, OG DET HAR DU NOK OGSÅ. MEN ER DET OGSÅ SJOVT AT KIGGE PÅ? HVAD ER DET FOR EN SPOOKY HÅND, HAN STIKKER OP I FJÆSET PÅ MIG, ER DET EN SLANGEBØSSE, PISTOL ELLER PEBBERSPRAY?
DET LIGNER NU MERE EN NYFANGET BLÆKSPUTTE.
NÅR DU LAVER SJOV MED EN HÅND, DER PEGER PÅ MIG, SKAL DER VÆRE MENING MED DET. ELLERS BLIVER DET DA BARE NOGET FJOLLERI.


HER ER DER EN MENING, MEN IKKE SÅ MEGET SJOV. EN STI TIL VANDET OG EN KAMMERAT, DER VENTER PÅ MIG. ENKELT, HARMONISK, OPLEVET. MEN OGSÅ KEDSOMMELIGT SØVNDYSSENDE.


MEN NU SYNES JEG DER ER BID, DER ER NOGET PÅ SPIL. BÅDE FASCINATION OG FORTÆLLING, DET HANDLER OM AT SE.
HUN SKABER EN ÅBNING MED ARMEN OVER HOVEDET, JEG KAN KIGGE IGENNEM, OG EN ÅBNING MED FINGRENE FOR ØJNENE, HUN SELV KAN KIGGE IGENNEM.
AT SE OG BLIVE SET, AT VISE ELLER ANTYDE, AT TURDE ÅBNE ØJNENE ELLER VÆRE DISKRET IAGTTAGENDE, DET HANDLER DET OM.
MUSIKALSK OG SMUKT, FASCINERENDE.
HILSEN MORTEN

super feedback, tak skal du have, det har givet mig lidt at tænke over.
Hilsen Mik
index / top

BOULEVARD JAM
Hej Morten
Jeg sender disse billeder for at få din ærlige mening, kritik og gode råd.
De er et udpluk, og viser én af de veje inden for fotokunsten, jeg gerne vil gå. Fra at jeg har trykket på udløseren, til billedet er færdig er det bedste, processen er det bedste. Hvordan tænker du så, om resultatet? 
Med venlige hilsner Kirsten Bekker

HEJ KIRSTEN,
DER ER GANG I GADEN OG TRYK PÅ KULØREN, MEN DET BEDSTE ER, NÅR DU BAVARER FATNINGEN OG IKKE GLEMMER, HVORFOR DU ER DER.
NÅR DU ER MERE FOTOGRAF END TURIST, SÅ FÅR JEG LYST TIL AT LEGE MED.


SMUKT DISPONERET, GOD BALANCE, ET SKØNT SCENERI AF VANDPJASKENDE UNGER. DEN SOMMERVARME, FALMEDE STEMNING TRÆNGER HELT UD I HJØRNERNE, OG DU BOLTRER DIG I KØLENDE MODLYS OG LARMENDE VANDSPRØJT. OG EN FALDEN KRIGER I BASSINET. SMUKT.


MEN NÅR FESTEN ER EN KÆMPESÆBEBOBLE, SÅ KNIBER DET MED KREATIVITETEN. JO, DER ER NOGET SPÆNDENDE INDE I BOBLEN, DER KNÆKKER PERSPEKTIVET, OG KULØRERNE SKRIGER, MEN - MEN DER ER SÅ LANGT DERHEN.
HVAD MED DEN STORE TOMME PLADS OG DE KORSLAGTE ARME?
NEJ, DER ER IKKE SÅ MEGET BILLEDE I DET HER, DET ER MERE BEVISET PÅ, AT DU VAR DER.


DU VILLE SÅ GERNE VÆRE MED, MEN ER HVERKEN SORT ELLER SPRINGER, SÅ DIN PLADS ER I KØDRANDEN AF TILSKUERE, OG DET ER IKKE NOK.
RESULTATET BLIVER EN USKARP KAGE AF ANSIGTSLØSE UNGE OG EN RYSTET GAZELLE PÅ SPRINGTUR.


NEJ, NEJ, KIRSTEN, DU SKAL DISPONERE DIT BILLEDE, TAGE STILLING TIL DET, DU SER. IKKE KUN PERSONERNE MEN OGSÅ ASFALTEN, DEN FORTÆLLER ALT FOR MEGET OM DIG OG SLET IKKE NOGET OM MUSIKKEN.
STEMNINGEN ER GOD, EFTERMIDDAGSJAM PÅ BOULEVARDEN, MEN DU SKAL VÆRE MOBIL OG IKKE LADE FØDDERNE GRO FAST AF GENERTHED.


MYLDRETID OG TRICOLORE, JEG KIGGER OG KIGGER OG KAN BARE IKKE SE HVAD, DU HAR OPLEVET ELLER SET ELLER VIL FORTÆLLE.
JEG HAR PÅ FORNEMMELSEN, AT DET VAR STORSLÅET OG IMPONERENDE, DET HEKTISKE PERSPEKTIV AF PRUSTENDE BILER, DER BLIVER TIL EN GLIDENDE GLETCHER I DET FJERNE, MEN DET ER IKKE, HVAD DU VISER.
DU ER GOD TIL AT OPLEVE, MEN DU SKAL OGSÅ KUNNE VISE DIN BEGEJSTRING ELLERS BLIVER BILLEDET EN KEDSOMMELIG AFFÆRE.


NÅ JA, NU ER DER STYR PÅ TINGENE, SÅDAN SKAL BYEN PRÆSENTERES. GUDINDE OG SKYLINE OG DRIVENDE SKYER, DET FEDESTE KALENDERBILLEDE FRA FRIHEDENS METROPOL. IKKE ET ORD OM TERROR OG TORTUR ELLER KRIG OG KRISE, IKKE EN DRÅBE AF BITTERHED, RACEHAD ELLER TEA-PARTY, IDYL FRA KANT TIL KANT, SOM KUN EN NYANKOMMET FERIEGÆST VIL SE DET.
ELLER TURISTBUREAUET PÅ LOWER MANHATTEN.

TAK FOR SYNET
HILSEN MORTEN

Hej Morten. Tusind tak for dit svar og din ærlige tilbagemelding.╩
Vinkler og ikke-at-være-turist bliver et mål.
Sender med et noget andet billede, der er jo mange veje at gå ...
VH Kirsten


index / top

DIGITAL DART
Hej Morten.
Jeg er 20 år, blev student sidste sommer.
Jeg fotografere lidt hver dag, synes jeg er begyndt at tænke meget i billeder og motiver, især på mit arbejde som afløser på et plejehjem. Man kunne tage nogle vildt gode billeder af de gamle!
Jeg er flyttet til Norge og har købt mig et lille digitalt kamera, så her kommer tre digitale billeder fra Oslo.
Kh. Louise.

SÅ FEDT DIGILISE, GODT SET OG SMUKT GIVET VIDERE. 
MEN DET GØR IKKE NOGET, HVIS DER KOMMER EN HÆL ELLER ØRE MED PÅ BILLEDET, SÅ VI IKKE FÅR PÅ FORNEMMELSEN, AT BEFOKNINGEN ER FLYGTET.

 
CHECK DIN HVIDBALANCE!
HVIS BILLEDET SKAL VÆRE BLÅT, SKAL DU GØRE DET LIDT MERE NÆNSOMT.


HER HAR JEG TILLADT MIG AT REDUCERE DET BLÅ SLØR OG FJERNE DEN KOLDE DIS.


NU ER DU GODT IGANG, SÅ ER DET BARE DERUDAF. K*MORTEN

Hov. Jeg glemte giraffen. Jo, der findes også mennesker i Oslo, men jeg synes ikke, jeg har skudt dem ordentligt endnu. Men det kommer :) Louise

top

INDEX 

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12