KOMMENTARER 8
Morten Bo kommenterer billeder mailet til ham af fotointeresserede.



INDEX   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12

... OG EN STOL DER STIKKER
Jeg er 25 år, jeg er lige blevet bachelor i Arkitektur og Design (Industriel design) og håber at blive optaget på Danmarks Designskoles linje for Møbel og Rum til næste år. Kærlig hilsen Anders

HEJ ANDERS TAK FOR DINE BILLEDER OG ØNSKER FOR FREMTIDEN, RUMDESIGNER DET LYDER SPÆNDENDE.


OG DET ER OGSÅ DET, SOM OPTAGER DIG RUM OG STØRRELSER, HER EN BYGNINGSKOLLOS UNDER SKYERNE, ET ADMINISTRATIVT KOMPLEX SOM GODT KUNNE TRÆNGE TIL LIDT MENNESKELIG INDGRIBEN, TRIST OG KEDELIGT ER DET, BÅDE BYGNING OG BILLEDE.


OG MERE RUM NU SET FRA OVEN, EN SKOVKLÆDT BAKKE EN EFTERÅRSDAG MED DUG PÅ RUDEN, SÅ STILLE DER ER, IKKE ET BLAD RØR SIG, IKKE EN FUGL, DER PIPPER, SØVNDYSSENDE MEDITATION.


OG RUMMET FÅR BESØG, EN JÆVNALDRENDE PIGE, DER SOM DU ER IN THE MOOD, SMUK OG ENSOM VENTEN. DU DRISTER DIG TIL AT KIGGE OG NYDE, MEN HUN MÅ IKKE MÆRKE, AT DU BETRAGTER HENDE, DET ER EN HEMMELIGHED. ET STILHEDENS BILLEDE.


MEN SÅ SKER DER NOGET. FARLIGHEDEN STÅR PÅ SPRING OG DRAMAET KAN BEGYNDE. MØRK MAND I MØRKT RUM MED EN BLÅ SPOT I ANSIGTET SOM LYSET FRA ET NØGLEHUL I FÆNGSELSCELLEN, NOGET SKAL SKE.


UHA, DET ER FARLIGT, MAN STIKKER SIG, HVIS MAN FORSØGER AT SÆTTE SIG. JEG TROR, DU HAR NOGET PÅ SINDE OM IKKE AT TAGE TINGENE FOR GIVET, AT VENDE VERDEN PÅ HOVEDET OG SE MED FRISKE ØJNE PÅ RUM OG MØBLER, MEN JEG FØLER MIG UDENFOR.


JEG FØLER MIG UDENFOR, DE KIGGER NED OG JEG ANER IKKE HVAD DER FOREGÅR. LYSET, ET FLASHENDE GLIMT, FJERNER ETHVERT TILLØB TIL STEMNING, OG JEG FØLER MIG SOM EN PÅTRÆNGENDE UVELKOMMEN KONTROLLANT.


ANDERS, ANDERS HVAD SKER DER? DU LØBER MORGENKONDI OG DER ER
L-A-A-A-A-N-G-T IGEN. FØLG DEN GULE STRIBE, MEN HVORFOR SKAL JEG LØBE MED? INGEN STEMNING, INGEN HOLDNING, INTET DRAMA, INGENTING.


INGENTING, EN ØVELSE I STILHED, FARVELØS INGENTING OG TRE UBESLUTSOMME FINGRE I NAKKEN. MEN KOMPOSITIONEN ER GO’ ET BILLEDE I BALANCE.


KOMPOSITION ER DET DU ER BEDST TIL, LINJERNES RETNING, ELEMENTERNES PLACERING I EN FORTÆTTET STEMNING, JEG MÆRKER NATTEN.


DU SKAL REVURDERE DINE BILLEDER, ANDERS, TESTE DEM PÅ VENNERNE, BESLUTTE HVAD DU VIL FORMIDLE OG RESPEKTERE FOTOGRAFI SOM KOMMUNIKATION. ET KUNSTNERISK REDSKAB TIL AT VISUALISERE OPLEVELSE, HOLDNING, FORESTILLING, DIG OG VERDEN.
NOGEN SKAL SE HVAD DU SYNES OG BLIVE BERØRT.

K*HILSEN MORTEN
index / top

EN DAG NÅR DU ER KLAR
Hei,
Jeg synes fotografi er interessant fordi man har mulighet til å fange noe ubeskrivelig i mennesker. Man kan få fram sannheten i folk og fortelle historier som ikke er så synlig ellers. Nå har jeg har lyst til videreutvikle stilen min og satse på foto som noe mer enn bare en hobby.
Mvh Snorre, 24.

HEJ SNORRE, TAK FOR DINE BILLEDER!


SIKKE EN KRAFTKARL MED ØRN PÅ SKULDEREN OG KNYTTET NÆVE, ÆRGERLIGT AT DET KUN ER FORAN SPEJLET, HAN TØR POSERE. 
DU GÅR  NED I KNÆ OG FANGER DET AFGØRENDE ØJEBLIK, MEN OGSÅ DET ØNSKEDE, SÅDAN VIL HAN GERNE FOREVIGES.


SÅDAN VIL HAN GERNE SE UD, SOM DEN DEN MUSKULÆRE KING-KONG MED KNYTTEDE NÆVER, DET ER BARE AT TAGE HAM OVER HOVEDET OG SPILLE STÆRK. 


MEN VIRKELIGHEDEN ER ANDET END HEMMELIGE SPEJLE OG KING-KONG PÅ BRYSTET, DET ER NOK SNARERE AT FALDE I SØVN MIDT I SPILLET, FORDI MODSTANDEREN GIK HJEM.


DU FANGER GODT EN RAMMENDE SITUATION, SÅDAN ER DET AT VÆRE UNG IDAG. DER INGEN BRUG FOR KNYTTEDE NÆVER ELLER PUMPEDE MUSKLER, INGEN MODSTANDER ELLER MENING. 
MORGENSOL OG TØMMERMÆND OG EN HUND, DER SLIKKER DIG PÅ KINDEN, DET ER TIDEN, OG DET ER DIG.


OG SÅ ER DER SELVFØLGELIG ET PAR PIGER, DER SAGTENS KAN MATCHE BÅDE SPEJLBILLEDE OG KING-KONG, MASCAREN ER LAGT OG HÅRET FLETTET, OG DU FLASHER FACADEN, SOM DEN SÅ UD, INDEN FESTEN GIK IGANG.


FOR SELVFØLGELIG KRAKKELERER DET HELE, NÅR MUSIKKEN SKRUES OP. SELV EN GARVET DRANKER BLI'R SKÆV I FJÆSET.


GOD IDE AT SE DET HELE FRA OVEN. FÅ ET OVERBLIK. OVERVEJE TINGENE PÅ AFSTAND, ER DET BARE EN MYRETUE AF VIETNAMESERE DERNEDE, ELLER ER DER MENNESKELIGE VÆRDIER, SKÆBNER DER ER INTERESSANTE, IDEALER DER ER VÆRD AT SE OP TIL OG PIGER, DER ER ANDET END PLUKKEDE BRYN OG SMINKEDE VIPPER?


GO IDE, HVAD MED AT STARTE FORFRA OG GØRE DET RIGTIGT. HER ER EN FYR, DER ER INTERESSANT, EN DVÆRG PÅ SKATEBOARD. MÅSKE DET ER HAM, DU SKAL LYTTE TIL, HVIS DU VIL FINDE MENING MED LIVET. MON IKKE HAN KAN VISE DIG, HVAD STYRKE ER? 
EN DAG NÅR DU ER KLAR, SKAL DU FANGE HAM MED KAMERAET, FOTOGRAFERE HAM OG HANS SANDFÆRDIGE HISTORIE.

K*MORTEN
index / top

BLOMSTRENDE FORLADTHED
Jeg er tidligere elev på Grundtvigs Højskole Frederiksborg. Billederne jeg har vedhæftet er en blanding af det arbejde, jeg lavede på skolen, og lidt af det jeg har lavet efter jeg kom hjem. 
Med venlig hilsen Thomas Leineweber

HEJ THOMAS
TAK FOR DINE SMUKKE BILLEDER, DER ER NOGET TIL  BÅDE NOGET  ØJNE OG HJERNE


SIKKE ET FORMSPROG SÅ ENKELT OG STRAMT. 
SOM EN BLOMST MED METALLISKE, SPIDSE BLADE OG ET LYSENDE VINDUE SOM STØVFANG LIGGER DEN DER LIGE I MIDTEN OG LADER SIG FANGE AF SOLSTRIBEN FRA DØREN, DER GÅR OP. FORFØRENDE, FRÆKT OG FANTASIFULDT, MEN OGSÅ FARLIGT. FOR LIGNER DET IKKE EN KØDÆDENDE PLANTE?


HER ER DU IKKE HELT SÅ STRAM, HER ER INGEN LYSENDE DIAGONAL ELLER SÆRE VÆKSTER, DU GEMMER DIG BARE I MØRKET. ET STEMNINGSFULDT BILLEDE AF KVALIFICERET FORLADTHED.


SÅDAN MÅ DET VÆRE, NÅR KROPPEN FORLADES, NÅR DRØMMEN TAGER OVER OG SENDER SINDET PÅ FLUGT. ET SKÆBNEBILLEDE, OM LIDT ER DU KOLD ELLER BARE BORTE.


HAN HER ER OGSÅ BÅDE KOLD OG BORTE, OSAMA, DER MED EN LØFTET PEGEFINGER BELÆRTE SINE DISCIPLE OM VEJEN TIL FRELSE OG LOD RESTEN AF VERDEN LYTTE MED. DU HAR IGEN EN BLOMST I MIDTEN AF BILLEDET, SPRUNGET UD AF BIN LADENS ØJE. OM DET ER HÅN ELLER HÅB  LADER DU VÆRE OP TIL OS, DER KIGGER PÅ. OG DEM, DER TROR.

TAK FOR DIN BLOMSTRENDE FORLADTHED
MORTEN
index / top

MØRKEMAND
Jeg har fotograferet et par år, men først efter et kursus på en daghøjskole blev jeg for alvor interesseret i billeder i en mere 'kunstnerisk' betydning.
Sidenhen er det blevet noget jeg virkelig brænder for. Venlig Hilsen Lasse

HEJ MØRKEMAND, DET SER SORT UD, MEN NÅR DU ARBEJDER SÅ MÅLRETTET OG SERIØST SOM DU GØR, SÅ ER JEG OSSE TIL MØRKELAND


SUPERENKELT, EN ØVELSE I MINIMALISME. HVOR LIDT SKAL DER TIL FOR AT VISE DET UDSIGTSLØSE? AT ÅBNINGEN I EN MØRK MUR VENDER UD MOD EN ANDEN MØRK MUR.
EN SMAL BELYST KONTUR OG EN ANELSE VARIATION I TONE ER NOK, SÅDAN ER DET AT VÆRE STILLE. ALENE OG TAVS.


JEG SNIGER MIG RUNDT I MØRKET, ER DET PÅ ET VÆRKSTED ELLER FABRIK? SKAL IKKE VISE NOGET ELLER SE FOR MEGET, SKAL BARE FINDE. FINDE VEJ UDEN AT BLIVE OPDAGET.


TRAPPEN FØRER NED I MØRKET, FASCINERENDE FARLIGT ER DET, DRAMATISK PERSPEKTIV, GODE LINJER OG GROV STRUKTUR


MEN NÅR DU AFSLØRER, AT DU ER PÅ GUIDET RUNDVISNING OG NÅET TIL DRYPSTENSLOFTET, SÅ FORSVINDER MAGIEN.


MEN MØRKET KAN OGSÅ VÆRE ROMANTISK, EN VEMODIG BALLET FOR JERNET OG BLADET, BLIDT SKUBBES DE TILSIDE AF TO LYSENDE STREGER.
SÅ ENKELT KAN DET SIGES, AT DE ALLIGEVEL FANDT HINANDEN, DET MØRKE ANKER OG DET LYSE BLAD.

M*
index / top

NÆRKONTAKT
Jeg elsker at fotografere og har drømme om en fotografisk fremtid, så jeg smider lige nogle billeder til dig. Jeg læser en del om fotografering men har ikke den store forstand på det tekniske. Hilsen Signe.

HEJ SIGNE
TAK FOR BILLEDERNE JEG HAR VALGT ET PAR STYKKER UD AF DE MANGE DU SENDTE.


DÅSEN PÅ STRANDEN, KASTET OP AF BØLGERNE, SOM DEN LIGGER DER, ER DEN MEGET MERE END ET STYKKE AFFALD, DEN HAR PERSONLIGHED, DEN HAR EN HISTORIE. OG DU ER GOD TIL AT FORTÆLLE - DÅSENS HISTORIE MEN OGSÅ DIN EGEN, HVORDAN DU LIGGER PÅ MAVEN FOR AT FÅ NÆRKONTAKT.
OG DE FJERNE PERSONER, KLITTERNE OG DEN BREDE STRAND GØR DET HELE TIL EN FORTÆLLING OM AT VÆRE PÅ VEJ, MEN ALDRIG NÅ FREM.


OG DU HAR LOV AT BLIVE IMPONERET AF GUDS SKABERVÆRK, JAMEN DET ER DA UTROLIGT, AT HAN HAR KUNNET GØRE DET SÅ RIGTIGT OG SÅ FINT.
FEM BLADE SKABT HVER FOR DIG SAMMENKRÆLLET I EN KNOP FOR SÅ AT FOLDE SIG UD TIL ET FÆLLES MØNSTER, ET BLOMSTERØJE MED STØVFANG SOM PUPIL. 
MEN SKAL JEG VÆLGE, VIL JEG HELLERE HAVE BLOMSTEN END BILLEDET AF BLOMSTEN.


MED DIN KRAFTIGE FARVEFØRING GØR DU BILLEDET TIL ET EVENTYR, DEN AND ER IKKE KUN EN AND, DEN ER SKÆBNE OG SKIKKELSE, OG DEN HAR ET MÅL, DEN GULE TRAPPE FOR ENDEN.
TIL HØJRE: VAND TIL PYNT, TIL VENSTRE: FRISERET GRUS. MEN FOR ENDEN ER PORTALEN, DER FØRER OP TIL DEN FORBUDTE HAVE, HVOR ALT ER TILLADT.


JA, SÅDAN GØR MAN EN GRÅ OG KEDELIG TYPE TIL EN HERO OG FESTENS MIDTPUNKT, MEN - MEN - MEN . . SELVOM DU ER VILDT FORELSKET, SÅ HOPPER VI ALTSÅ IKKE MED PÅ BØLGEN, DET LIGNER FOR MEGET EN KOMMERCIEL KAMPAGNE, ER DET SKJORTEN ELLER PARTIET, DU SKAL SÆLGE?
VI ER SKEPTISKE, NÅR DET KOMMER TIL DEN GROVE MANIPULATION, NÅR BUDSKABET BLIVER TIL EN ORDRE, SÅ KNIBER DET MED LYSTEN.

TAK FOR BILLEDERNE KM*

Tusind tak for dine kommentarer! Det er altid rart med et andet syn på tingene. Signe
index / top

UD I HJØRNERNE
Hej Morten Bo, Jeg har længe været interesseret i fotografi, men har svært ved at vurdere om jeg har potentiale. Jeg synes mine billeder fortæller historier, men jeg føler, at jeg skal endnu tættere på mennesket for at gøre det interessant. Mange hilsner Stephanie.

HEJ STEPHANIE
TAK FOR DINE STÆRKE SKUD, JO DU HAR SANDELIG POTENTIALE, DER EN MASSER AF ENERGI I DINE BILLEDER, DET ER SKØNT AT SE.


OG SÅ FORSTÅR DU AT BRUGE HELE BILLEDET, DU KOMMER UD I KROGENE OG SKABER SPÆNDING MELLEM FLADERNE.
HVID MUR MED LILLE TRÆ, GRØNBLÅ BALLUSTRADE MED HÅNDKLÆDE OG RUSTEN GITTERLÅGE MED PIGEN, DER BETUTTET KIGGER UD OVER KANTEN. STOR FORTÆLLING.


HER ER DER OGSÅ GOD ENERGI, STÆRKE FARVER, GANG I GADEN, DRILAGTIGT, SOM DU SKÆRER HOVEDET AF SCOOTERKØREREN OG SÆTTER DET PÅ BILEN, SOM STIKKER HAN HOVEDET UD AD VINDUET.


OG SELVOM DU PLACERER DET VIGTIGE LIGE MIDT I BILLEDET, SÅ KOMMER DU ALLIGEVEL UD I HJØRNERNE MED DIN FORTÆLLING. SKOEN, STILKEN, VÆGGEN OG ENDNU ET SMADRET GLAS, DER SPRÆLLER I HJØRNET, FRÆKT FLASH BILLEDE I RØDT OG GRØNT.


BILLEDET AF ET BILLEDE, ET RELIEF PÅ ET GRAVSTED, DET LYDER KEDELIGT, MEN DU REDDER DET MED EN DRISTIG STRUKTUR OG AGGRESSIV FARVE, DER STÅR I GREL MODSÆTNING TIL DEN SLUMRENDE KIRKEGÅRD. DET ER IKKE ET BILLEDET AF STEDET, MEN ET BILLEDE AF DIG, DER SER.


MEN DU MÅ IKKE FORFALDE TIL DISTANCE-FØLERI, HOLD DIG TIL OPLEVELSEN. UHELDET, FARTEN, STRUKTUR OG KULØR, EN ENSOM DEPRIMERET STUDENT PÅ VEJ MOD SØJLEMØRKET, DET ER FOR MEGET. OG SÅ LIGE MIDT I BILLEDET!


NEJ, DET SKAL DU UNDGÅ, DEN CENTRALE PLACERING OG DE KEDELIGE HJØRNER, DET KLUMPER OM MIDTEN, OG JEG BLIVER KVALT I DETALJERNES VIRVAR.
DU HAR SANS FOR BILLEDET, OG DU HAR VIST, AT DU KAN BÅDE SE OG FORME. TAK FOR DET.
KM*

Tak for dine ord. Det er utroligt som du rammer plet hver gang! Jeg nyder at læse dine kommentarer om det så er til mig eller andre. Stephanie
index / top

HURTIG PÅ AFTRÆKKEREN
Jeg er en dreng på 15 år, og jeg har efterhånden taget billeder i et par år.
Jeg har set din gode kritik og tænkte, at jeg ville sende nogle af mine billeder for at se, om fotografi er noget for mig.
mvh Mads

TAK FOR DINE BILLEDER, MADS, DU HAR FAT I DEN RIGTIGE ENDE, OG BRUGER DU KAMERAET TIL HVERDAG OG IKKE KUN I FERIEN, SÅ VIL DU HURTIGT BLIVE RIGTIG GOD.


GODT SET, UNIFORMEREDE ELEVER, DER TRÆKKES AFSTED AF TO HEKTISKE DAMER MED KNOLD I NAKKEN OG BLODRØDT HÅR. FIN HVERDAGSBALLET SET FRA TOPPEN AF EN FORBIKØRENDE BUS, ER DU I USA?


FLERE SKOLEELEVER MEN NU ER DER LIDT BLØDERE LINJER OG IKKE SÅ STRAM DISCIPLIN. SMUKT DÆMPET I KULØREN OG GOD BALANCE I SKIKKELSERNES PLACERING. DU TRYKKER AF PÅ DET RIGTIGE TIDSPUNKT


DET ER LIDT SJOVT SOM HAN KIGGER EFTER PIGEN, BYGNINGSARBEJDEREN, DER VENTER MED HJÆLM PÅ HOVEDET OG MADPAKKE I HÅNDEN. MEN DU KAN GODT GØRE DET LIDT TYDELIGERE, AT DET ER DET, JEG SKAL SE.


DER ER RO OG BALANCE I DIT STILFÆRDIGE RYGSKUD, DÆMPET I FARVEN OG SMUKT I EKSPONERING, VI FORNEMMER AT TOGET ER I FART. DET ER KEDELIGT AT VENTE, MEN DERFOR BEHØVER BILLEDET JO IKKE AT BLIVE KEDELGT.


DU ER HURTIG PÅ AFTRÆKKEREN, MEN ER DET SJOVT NOK TIL ET BILLEDE, AT HAN BLIVER TØRRET I NUMSEN I BAGHAVEN?
ET HER-OG-NU-BILLEDE SOM DU MÅ GØRE NOGET VED, HVIS DET SKAL BLIVE ANDET END PUSSELØJERLIGT.
HER ER ET BUD PÅ HVORDAN DET KAN BLIVE BEDRE



DET ER SPÆNDENDE, AT DU LAVER BÅDE SKYLINE OG NÆRBILLEDE AF NAGLER I DET SAMME BILLEDE. FLOT KOMPONERET OG HELT RIGTIGT AT SÆTTE DET I SORTHVID.

TAK FOR SYNET OG HELD OG LYKKE MED FOTOGRAFIET
KM*

1000 tak for dine kommentarer, de er virkelig brugbare! Som du så rigtigt siger, er det første billede fra USA. Mit mål vil blive at få taget mange flere billeder i hverdagen. MVH Mads.
index / top

BEGREBET SMAG
Jeg er lige blevet 32 og har læst kommunikation på Universitetet, hvor jeg beskæftigede jeg mig med visuel kommunikation og begrebet smag.


DET ER FORÅR OG DU ER PÅ CYKEL OG SLINGRER LIDT MELLEM HUSENE.


ER VED AT KØRE ET FODGÆNGERTRAFIKLYS NED - ELLER I HVERT FALD FÅ HAM TIL AT SPILDE SIN KAKAO.


OG OM AFTENEN TAGER DU TIL KONCERT MED . . . NÅ JA, HVEM VED . . . FORELØBIG ER MIKROFONEN PARAT.


DET MÅ VÆRE NÆSTE DAG, DU SER EN FYR MED EN BAGSKID OG LYSMAST I HÆTTEN, MEN LADER HAM KLOGELIGT NOK VÆRE I FRED.


OG EN SKIKKELSE FOR ENDEN AF TRAPPEN, MEN NU ER DET DIG, DER ER SNUBLENDE SVIMMEL, PAS NU PÅ DU IKKE FALDER BAGLÆNS


FORÅR OG LAV SOL, DER ER KÆRLIGHED I LUFTEN OG ØLLER PÅ DÅSE, ER DU TAGET PÅ ROSKILDE ELLER BARE TIL HØSTBAL?


UHA DET BLIR FARLIGT, SKÆG UNDER HAGEN OG HÅR UNDER ARMENE, HER LUGTER AF SVED OG DUFTER AF MAND


OG NU ET TRIP TIL ROM OG MÆND I FLØJL OG CONTAINERREKLAME, DET ER DA ET PAR KEDSOMMELIGE HÆNGEHOVEDER, DU HAR FUNDET. DE VENTER, MEN IKKE PÅ DIG.


MERE FORÅR, NYUDSPRINGNE TRÆER PÅ PLADSEN FORAN GRIBSKOVBANENS NEDLAGTE STATION, DER ER IKKE MEGET AT KOMME EFTER - NÅ JO I BAGGRUNDEN EN STILISERET FINGER ER DET ET SPRINGVAND?


HVAD ER DET EGENTLIG DU HAR PÅ HJERTE, HVAD ER DET, DER ER SÅ VIGTIGT AT FÅ FORTALT? HVORFOR SKAL JEG HAVE DET AT VIDE, DU FORTÆLLER? FOTOGRAFI ER KOMMUNIKATION OG DET KRÆVER BÅDE ENGAGERET FORTÆLLING OG ET LYTTENDE PUBLIKUM. MEN JEG SYNES ALTSÅ IKKE DU FORTÆLLER NOGET, SOM ER INTERESSANT ELLER TANKEVÆKKENDE ELLER ANDET END TIDSPILD.
PÅEN IGEN, GIV MIG EN GRUND TIL AT KIGGE.

Uinteressant tidspilde er da trist, og alle dine kommentarer bærer præg af at du keder dig╩ - det var ikke lige det jeg gik efter :) Men hvorom alting er, så╩har du╩hjulpet mig, og jeg ved lige hvor jeg vil hen... TAK.
index / top

FASCINERENDE CUBA
Jeg har været på Cuba for at danse og tage billeder, og det har været så vidunderligt, jeg er dybt fascineret af det sted. I et reklamehus på Nørrebro har jeg fået lov til at udstille billederne her i maj måned. KH. Caroline.












DER ER EN GENNEMGÅENDE STÆRK VILJE I DINE STEMNINGSFULDE BILLEDER, SÅDAN HER SKAL DET VÆRE, DET ER ALTSÅ FLOT.
DU ER EN MESTER I AT PLACERE PERSONERNE OG SKABE HELSTØBTE SCENERIER, JEG ER VIRKELIG IMPONERET, SIKKE EN BILLEDGLÆDE, SÅ DYGTIG DU ER BLEVET! (TIDLIGERE: INDEX 4 STRØGTUR)
JEG HAR VALGT DE BILLEDER, JEG SYNES GÅR BEDST SAMMEN PÅ EN UDSTILLING. DE KAN GODT VÆRE DET BÆRENDE, OG SÅ KAN DU PYNTE OP MED PORTRÆTTER ELLER ANDRE, MEN HOLD FAST I KONCEPTET MENNESKE I MILJØ.
TAK FOR SYNET. KH*MORTEN

Kære Morten! Tusind Tak for dine pæne ord! Hvor er det vidunderligt at høre, og ja jeg har virkelig også nydt det - altså at tage billederne, det har været virkelig fantastisk - så det er skønt at høre at du kan mærke glæden ved det. Og tak for dit forslag og tanker ang. hvilke jeg skal vælge til udstilling.
Kh. fra en glad Caroline.
index / top

DRØMMER JEG?
Jeg gå på Kunsthøjskolen i Holbæk og drømmer om at blive dokumentarist, billedkunstner. Det sort/hvide er et selvportræt. Venlig Hilsen Clara

HEJ CLARA
TAK FOR DINE HEMMELIGE BILLEDER . . .


DET ER ALTSÅ DRISTIGT AT BRUGE EN SKATER PÅ DEN MÅDE. AT GØRE HAM TIL HJØRNEFLAGET I DIN LYSENDE REKTANGEL, SIKKE EN VISUEL BALLET!
SKØNT AT HAN SVÆVER I LUFTEN, SOM HOPPER HAN OP FOR AT RAMME PRÆCIS I HJØRNET, SPOOKY.


MEN DU MÅ GODT - SOM JEG HAR PRØVET AT GØRE - FREMHÆVE AT DET HER IKKE ER ET SPORTSBILLEDE, AT DET IKKE HANDLER OM SKATING MEN OM TO LYSPLETTER, EN RIST - EN AVIS OG SÅ EN HJØRNEHOPPER.


JEG KAN SE, HVAD DU VIL, MEN DU SKAL GØRE DET TYDELIGERE, AT DET ER EN SOLSKINSBALLET, AT DRENGEN ER STATIST OG SKOLEN KULISSE, ELLERS TROR JEG, DET ER EN REPORTAGE OM UDVIKLINGSHÆMMEDE.


GOD IDE MED FORGRUND OG LOFT, NÅR DU ARBEJDER MED LYSE OG MØRKE FLADER, DET GIVER KARAKTER OG DRAMA, MEN DIN STATIST VIRKER LIDT SLATTEN, HVAD OM HAN HAVDE FÅET LOV AT HOPPE I ET HJØRNE?


DRØMMER, DU ER EN DRØMMER, CLARA, EN ROMANTISK DRØMMER, MEN DU MÅ GODT DRØMME DIG LÆNGERE VÆK END NED PÅ STIEN OMKRING SØEN, DET KOMMER NEMT TIL AT LIGNE EN SØNDAGSTUR MED BEDSTEFAR OGSÅ SELVOM DU HAR GJORT IDYLLEN BLÅ.



OG DER SIDDER DU SÅ OG GEMMER DIG. SMIDER ALT TØJET, KRAVLER OP I VINDUESKARMEN OG TRÆKKER GARDINET FOR. SIDDER DER OG SPEJDER EFTER LYKKEN UDENFOR, MENS JEG ER MED PÅ EN KIGGER.
INDE/UDE, LYST/MØRKT, VISE/SKJULE, BLØD/KANTET, DET ER ET ENKELT OG SMUKT MOTIV, DER LIGNER DIG LIGE NU: HVAD SKAL JEG VÆLGE?

KÆRLIG HILSEN MORTEN

Tusind tak for din konstruktive kritik af mine billeder, det er virkelig noget jeg kan bruge til noget. Mange venlige hilsner Clara Busch Madsen
index / top

EN SÆR SNEGL
Jeg er 29 år og er ved at færdiggøre mit studie på universitetet.
To af billederne er fra et kvindefængsel i Rio de Janeiro, et andet er FARC soldater ved et vandfald i Colombia. Jon Spangsvig

HEJ JON, TAK FOR DINE SÆRE, STÆRKE BILLEDER, JEG MÆRKER ENTUSIASMEN, VILJEN TIL AT FORTÆLLE NOGET VIGTIGT, LYSTEN TIL AT OVERRASKE.


DER ER EN INTENS HEMMELIGHEDSFULD STEMNING I DIT NÆRBILLEDE AF KNYTTEDE HÆNDER. NOGET RITUELT OG FARLIGT. DET SPINDELVÆV MON IKKE DET SKAL FANGE KRYBET OG INITIALERNE FORTÆRE DET?


YNDEFULD KVINDE MED GROV TATOVERING, ET MODSÆTNINGSFYLDT BILLEDE I EN STRAM KOMPOSITION, GODT SET OG SPÆNDENDE FORTALT.


DU HAR SANS FOR DET MODSÆTNINGSFYLDTE OG BLIK FOR DET UVENTEDE, HER EN GRUPPE JÆVNALDRENDE MÆND PÅ BADETUR. AFSLAPPET OVERSIGTSIDYL AF FRITIDSKROPPE OG STILFÆRDIGT RISLENDE VAND.
MEN NÅR JEG FÅR AT VIDE, DET ER SOLDATER I COLUMBIAS MODSTANDSBEVÆGELSE, SOM VESTEN HAR SAT PÅ TERRORLISTEN, SÅ LØSNER DU FORDØMMELSEN OG ÅBNER NYE DØRE. SMUKT I TANKE OG VISION.


FLOT MED KORSET I MIDTEN, BLOMSTER TIL HØJRE OG STENHUGGER TIL VENSTRE. MEN HAN ER LIDT KEDELIG, ANSIGTET FORPLUMRES AF TRAPPEN, OG HAN KAN IKKE RIGTIG LEVE OP TIL DEN BETYDNING, DU GERNE VIL GIVE HAM.


MEN HUN HER ER IKKE KEDELIG, EN TYNDHÅRET SÆRLING MED ORDENSSANS OG RØDE LÆBER PLACERET MELLEM SINE BARBIEDUKKER OG PLASTICBØRN. GRIMT LYS, STYG FARVE, ET SYRET BILLEDE AF EN SÆR SNEGL.

TAK FOR SYNET MORTEN
index / top

DE FORSVUNDNES MØDRE
jeg er 21 år og blev student for halvandet år siden.
Den helt store interesse for fotografi startede specielt efter at have været til en World Press Photo udstilling. Specielt de fotoserier der handlede om, at fortælle folks historier videre, billeder af den barske sandhed, som rørte ved folk. De billeder jeg har valgt er fra en fotoserie jeg lavede mens jeg var i Buenos Aires, Argentina. André

Asociación Madres de Plaza de Mayo also known as The Mothers of the Disappeared. Mothers of children who were fighting for human rights and democracy in Argentina that out of nowhere disappeared during the Argentine military dictatorship from 1976-1983.
For the last three decades the mothers have been demonstrating every Thursday in front of the official house of the Argentine government, trying to get a answer on what happened to there missing sons and daughters.
These mothers are all about fighting for justice and they will never give up their fight.

    










HEJ ANDRE, TAK FOR DINE TØRKLÆDEDAMER, JEG SYNES MÅSKE NOK, DET ER LIDT MEGET, AT DER SKAL SYV BILLEDER TIL FOR AT FORTÆLLE HVORDAN DE SER UD.
DER ER FOR MEGET FRA RYGGEN OG FRA SIDEN, DAMERNE ER UDEN TVIVL MODIGE, DE HAR NOGET PÅ HJERTE, DE VIL NOGET MED DERES BRODEREDE TØRKLÆDEINSKRIPTION, MEN DU VIRKER SOM EN GENERT SKOLEDRENG, DER STJÆLER ÆBLER FRA EN GRØNTBUTIK.




JA, DET SKAL MED, AT DE GÅR MED BILLEDER AF DE FORSVUNDNE OM HALSEN, MEN DET ER IKKE NOK AT INFORMERE OM, AT DETTE FINDES, JEG VIL OGSÅ VIDE HVEM, DER BÆRER DET, OG HVAD DU SYNES.
DET HJÆLPER, NÅR JEG FÅR KVINDENS HOVEDE MED, MEN BILLEDET HUN HOLDER I HÅNDEN ER SÅ FULDT AF TOM EKSISTENS, MAGTESLØS INTETHED, AT DET ER LANGT BEDRE END DIT, HVOR JEG NÆSTEN INTET FÅR AT VIDE OM KVINDEN.


NÅ, DET VAR GODT, HER FÅR JEG LIDT AT VIDE OM DAMERNE: DE ER NOGLE LYSSKY RYNKEDE HEKSE, DER SKAL BRÆNDES PÅ BÅLET, IKKE UNDERLIGT AT FOLKET PROTESTERER MED BANNER BAGVED.


OG SÅ ER DER EN AFFOTOGRAFERING AF EN GAVLUDSMYKNING MED MALEDE FANTASIDYR, FUGLEHOVEDER OG HALETUDSER PÅ VEJ UD OVER MUREN.

billeder af den barske sandhed, som rørte ved folk når de så på dem, det var den form for fotografi der fangede mig.
DET LYDER RIGTIG GODT, OG JEG TVIVLER IKKE PÅ, DET ER DIT MÅL, AT VILLE FORTÆLLE MIG SANDHEDEN. MEN DET ER IKKE DE MENNESKERS SANDHED, JEG SER, NÅR JEG KIGGER PÅ DIN SERIE.
JEG KAN FORESTILLE MIG, HVAD MENINGER HAR VÆRET, MEN DU SKAL ØVE DIG I AT KOMMUNIKERE, ALTSÅ LADE BILLEDERNE FORTÆLLE HISTORIEN.
JEG SER ET PAR SOLBRILLER OG KAN TÆNKE MIG TIL, AT DE HAR DEM PÅ FOR AT SKJULE TÅRERNE. MEN DET ER ET PROBLEM, AT ALLE DINE BILLEDER HAR SOLBRILLER PÅ.

SÅ LÆNGE DU HAR LYSTEN, SÅ BLIVER DET OGSÅ BEDRE. TAG BILLEDER HVER DAG OG IKKE KUN PÅ REJSE. ØV DIG I AT FORTÆLLE I BILLEDER. 
BAGGRUND, VINKEL, LYS, UDTRYK, PLACERING, DET ER IKKE NOK AT REGISTRERE, DU SKAL OGSÅ SKABE.
SKABE SANDHEDEN, SÅ JEG KAN BLIVE RØRT.
K*MORTEN

Tak for din tid og fordi du gad at kigge på det. Jeg vil øve mig på at fjerne "solbrillerne" fra mine billeder og skabe sandheden.
index / top

TURBO-TØSER
Hej morten bo jeg fik lyst til at høre din kritik af mine billeder.
Hilsen rosa

HEJ ROSA, TAK FOR DINE LIVLIGE BILLEDER


DET ER EN RIGTIG GOD IDE AT STÅ I SLIPSTRØMMEN BAGVED TØSERNE, SÅ VI KAN MÆRKE DEN UBEREGNELIGE TURBULENS OG FORESTILLE OS HVORDAN, DE SER UD I ANSIGTERNE. FED SOL, GODT SET.


HER FORFRA ER DET IKKE NÆR SÅ INTERESSANT. BLÆSEVEJRET SKAL ALTSÅ HAVE NOGET AT BLÆSE I, FOR AT DET BLIVER SYNLIGT. OG SELVOM DE SER VINDBLÆSTE UD, DINE SØSKENDE, SÅ ER DET IKKE NOK TIL OGSÅ AT BLÆSE MIG OMKULD.


GODT UDTRYK DU HER HAR FANGET, HAN KIGGER IKKE PÅ MIG, MEN UD I LUFTEN SOM ER HAN FALDET I STAVER. DRØMMER SIG SIG VÆK FRA DET HELE, FORÆLDRE OG BORDSKIK, VIL BARE UD I BLÆSTEN.


DET ER FRÆKT KOMPONERET, BÅDE I BUGTEN OG BADENDE I VANDET, MAN SKAL ALTSÅ LA-A-A-ANGT UD, FØR BADEBUKSERNE BLIVER VÅDE.
DET ER FINT MED MASSER AF PLADS TIL DIG, ÅBENT HELT UD TIL FØRSTE REVLE, MEN HENDE STOKMUTTER, HUN SKAL DA VIST BARE DYPPE TÆERNE.


JA, DU ER MODIG, RESPEKTLØS OG HURTIG, ET SNAPSHOT PÅ VEJ FORBI RÅDHUSET, JEG KOMMER VIRKELIG TÆT PÅ, DET ER MIN ARM, DER FYLDER BILLEDET.
DE STORE PROJEKTØRER, DER VISER, AT NOGET STORT SEVÆRDIGT MÅ VÆRE BAGVED ER FINT, MEN ROSA, DET SKAL ALTSÅ VISE MERE, DIT SNAPSHOT, END AT DU VAR MED VENINDEN PÅ SIGTHSEEING.
KOM IGEN, VÆR LIGESÅ FRÆK, LIGESÅ LEVENDE, MEN FORTÆL MIG NOGET MERE END AT DU TRYKKEDE PÅ KNAPPEN.
KHM*

tusind tak, jeg er med på hvad du mener og jeg har lyst til at gå ud og tage endnu flere billeder.
index / top

LØSNET SLIPSET
Kunne godt tænke mig at vide, hvilken vej jeg skal gå mht. til fotograferingen, da jeg finder mig selv i lidt af en blindgyde.
Venlig hilsen Julia, 18 år


afslapning, roskilde
HEJ JULIA, JA, DU ER NOGET STRAMTANTET I DINE BILLEDER, LIDT KASSEFORMET, SOM KÆMPER DE FOR AT SLIPPE FRI, MOTIVERNE, AF DIN STRAMME STYRING, TITLER OG CENTREREDE INDESPÆRRING.


all you need i s love
DU SKAL TAGE LIDT MERE AFSLAPPET PÅ DET, IKKE VÆRE SÅ FORMFULDENDT.


dødsnatten
ER HAN PÅ TUR I DØDSNATTEN, SÅ SKAL HAN ALTSÅ IKKE FOTOGRAFERES SOM PRÆMIETYREN I EN FOTOKONKURRENCE.


skrigene
OG VIL DU SKRIGE VISUELT, SÅ MÅ DU BRUGE FOTOGRAFIETS VIRKEMIDLER OG IKKE BARE AFFOTOGRAFERE EN MALERS VÆRK PÅ SKRÅ.


hope&sorrow
RYST SKULDRENE, SLAP AF I NAKKEN OG GÅ SÅ UD IGEN MED KAMERAET, FOR DE FUGLE SKAL ALTSÅ LETTE FRA GRENEN OG IKKE SIDDE SMÅFRYSENDE SOM TONER PÅ ET NODEARK.


she has no choice except to look
DROP KOMPOSITION OG PARTITUR OG GÅ FRISK TIL SAGEN. OG FOTOGRAFER SÅ HVORDAN DU HAR DET.
GLÆDER MIG TIL AT SE I BILLEDER, AT DU ER 18 OG HAR LYST TIL LIVET.
K*MORTEN

Mange tak for dine givende kommentarer - sådan havde jeg slet ikke set på det. Jeg vil sende nogle flere billeder, så snart jeg får løsnet slipset en smule.
Mange hilsener Julia
index / top

LEGE PIND
Jag fotograferade mycket förr men valde en annan väg rent yrkesmässigt och detta med fotografering hamnade i byrålådan. 
Nu har jag hunnit bli 40 år gammal och tagit tag i fotograferingen igen.
Andreas

HEJ ANDREAS, TAK FOR DINE SORTHVIDE STEMNINGSBILLEDER FRA EN SØNDAGSTUR I SKOVEN. PÅ JAGT EFTER SKJUTE DÆMONER.


DET GIVER OG GODT SUS, NÅR VEJEN SLYNGER SIG MOD HORISONTEN OG LYSET ER FINT, HALVT SOL, HALVT SKYGGE OG KOMPOSITIONEN MED ANSIGTET I DEN ENE HALVDEL SKABER SPÆNDING OG DYNAMIK.
MEN DET ER ALTSÅ FOR MEGET AT GØRE PIGEN TIL ET MONSTERR. I EN AFSTAND AF 30 CM FORTEGNER VIDVINKLEN VOLDSOMT, SÅ KINDER OG ØJNE BLIVER GROTESK FORSKELLIGE I STØRRELSE .


SÅDAN, JA SÅDAN KAN DU BRUGE DIN VINDVINKEL, SAMME AFSTAND TIL HELE ANSIGTET OG SAMME AFSTAND TIL ALT I BAGGRUNDEN.
MEN SÅ RYGER SPÆNDING OG DYNAMIK, OG DU MÅ TY TIL TORDENHIMMEL OG EN AKAVET ANSIGTSBESKÆRING FOR AT SKABE DET UVEJRSVARSLENDE BILLEDE.


MEN DU TAGER OGSÅ BILLEDER MED MAKRO OPTIK, OG DET GIVER ET HELT ANDRE BILLEDER UDEN DRAMA ELLER KONFLIKT.
DU SKIFTER KARAKTER, BLIVER ET ANDET MENNESKE, FØLSOM, INDADVENDT, STILFÆRDIGT STUDERENDE.
ELLER ER DET SPØGELSER OG SKELETTER, DER DANSER I DET USKARPE MØRKE?


OG HER ER DU SÅ KRØBET I SKJUL BAG SIVENE FOR IKKE FORSTYRRE SVANEIDYLLEN MIDT I SØEN. JEG HAR LAVET EN UDSNITSFORSTØRRELSE SÅ MAN KAN SE, AT TONERNE ER BLØDE OG DETALJER FINE, ET SMUKT HARMONISK STUDIE AF EN NATUROPLEVELSE.


OG BJÆFFENDE BAGEFTER KOMMER VILDDYRET SÅ HALSENDE UDEN HUNDESNOR, ENDELIG FRI.
- NÅ NEJ, DEN LIGGER BARE PÅ ALLE FIRE OG VENTER PÅ, AT DU SKAL KASTE EN KÆP. LEGE PIND PÅ SØNDAGSTUREN

TAK FOR SYNET OG HELD OG LYKKE MED DIT FOTOGRAFI
MORTEN
index / top

FATTIGDOMMENS ANSIGT
Har aldrig hørt andres mening om mine billeder før.  Disse billeder er fra Sri Lanka.
Hilsen Ida Uldall

HEJ IDA TAK FOR DINE REJSEBILLEDER, DU HAR BLIK FOR DET GODE MOTIV OG HAR LYST TIL AT FORTÆLLE, HVAD DU OPLEVER.
MEN DU ER OGSÅ NYSGERRIG, OG VILLE GERNE VÆRE LIDT MODIGERE.


MOTIVET ER INTERESSANT, KOLONIARKITEKTUR OG SCOOTERBIL, MAJESTÆTISK CLAN HOUSE OG INTERIMISTISK GITTER, DER ER FORMER OG FARVER OG SYMMETRI, MEN DU BLIVER STÅENDE PÅ DET MODSATTE FORTORV, SOM VENTER DU PÅ, AT NOGEN SKAL KOMME UD.
DU GÅR IKKE NED I KNÆ, DU GÅR IKKE OVER GADEN, SELVOM JEG GODT KAN MÆRKE, DU HAR LYST.


MØDER EN BEDSTEMOR PÅ TRAPPEN, HUN STIKKER HÅNDEN FREM, FORDI DU ER HVID OG VELKLÆDT OG FOTOGRAFERER HENDE.
MEN DU VIL GODT VIDE MERE, OPLEVE MERE, FORTÆLLE HVORDAN KVINDEN ER, NÅR HUN IKKE BLIVER FOREVIGET AF EN LYSHÅRET VESTERLÆNDING.


DET SER SPÆNDENDE UD, EN PROCESSION AF UNGE MÆND I HVIDE GEVANDTER, DU ER GODT PLACERET, SÅ HØJT AT DU KAN OVERSKUE HELE GADEN; ROLIGT BEVÆGER DE SIG FREMAD, MENS DE BLUFÆRDIGT KIGGER VÆK.
LYSET ER GODT, DIT LYSGLIMT RÆKKER KUN TIL DE FØRSTE RÆKKER, RESTEN ER GEMT I TUSMØRKETS AFTENBLÅ.
DER ER NOGET FREDFYLDT, MEN OGSÅ FARLIGT OVER OPTOGET, DE ER SÅ MANGE OG SÅ ENS.


ALT FOR TÆTTE SKURE MED ALGEGRØN ETERNIT, LØSE KABLER OG KULØRT TØJ LAGT TIL TØRRE, EN STÆRK KONTRAST TIL DE GRØNBLÅ BØLGER PÅ PALMESTRANDEN.
DET ER GODT SET, OG DIN SOCIALE HOLDNING GØR MIG NYSGERRIG. OM BADESTRAND OG BOLIGNØD, DET HAR DU LYST TIL AT FORTÆLLE.


OG HER HAR DU FÅET LOV AT KOMME INDENFOR I EN GRØNMALET STUE MED SELVLYSENDE PLASTIC OG KALENDER PÅ VÆGGEN, SÅ SMUK HUN ER, DATTEREN, DER KRYBER SAMMEN PÅ STOLEN I SIT FINE TØJ.
GODT HUN ER PLACERET UDE I SIDEN, SÅ DET IKKE ER ET BILLEDE AF HENDE, MEN AF STUEN. SKØNHED KONTRA FATTIGDOM. HUN ER PYNTET, MEN STUEN FORFALDEN.
MEN JEG VIL VIDE MERE, END AT DU HAR VÆRET DER. MERE OM PIGEN OG MERE OM DIG.


OG HER EN HUND, SÅ SMUKT FOTOGRAFERET I NATURLIGT LYS, SÅ DEN SLIPPER FOR FLASHENS SLAGSKYGGE. DE HAR SAMME FARVE, STOLEN OG HUNDEN, DEN ER REN OG PÆN, MEN STOLEN ULÆKKER BESKIDT. DU KREDSER OM FATTIGDOMMEN OG HAR NOGET PÅ HJERTE.


OG HER ER HAN SÅ, DEN FATTIGE, BENAMPUTEREDE SÆLGER PÅ SIN TREHJULEDE, MENS HAN SÆLGER HJEMMEGJORTE POSTKORT I DE FINERE KVARTERER.
DET ER SUPERINTERESSANT OG ET VIRKELIG GODT MOTIV, MEN DU SKAL TÆTTERE PÅ.
DU SKAL MØDE HAM OG FOTOGRAFERE HAM SOM ET MENNESKE OG IKKE SOM EN FJERN SKIKKELSE.
GIV FATTIGDOMMEN ET ANSIGT OG FORTÆL HVORDAN DU HAR DET.

TAK FOR SYNET
HILSEN MORTEN
top

INDEX 

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12